Leerkracht geeft uitleg aan twee basisschoolleerlingen
Leerkracht geeft uitleg aan twee basisschoolleerlingen

Differentiëren in het Wetenschap- en Technologieonderwijs

Hoe basisschoolleerkrachten binnenklasdifferentiatie in het W&T-onderwijs (leren) implementeren
Looptijd
2 september 2019 tot 29 augustus 2024
Projecttype
Onderwijs
Organisatieonderdeel
Behavioural Science Institute

Waarom dit onderzoek?

Ook in de toekomst hebben we als maatschappij een groot aantal vakmensen met een achtergrond in Wetenschap en Technologie (W&T) nodig. Daarvoor is het belangrijk dat alle leerlingen al in het basisonderwijs een stevig fundament aan kennis en vaardigheden rondom W&T ontwikkelen en hun interesse in W&T onderwerpen bijhouden. Binnenklasdifferentiatie kan leerkrachten bij deze missie ondersteunen. Deze instructiemethode heeft het doel om lesactiviteiten aan de leerbehoeftes van (groepen van) leerlingen in de klas aan te passen.
 

Hoe wordt het onderzoek vormgegeven?

Het onderzoekstraject bestaat uit vier delen:

  1. We inventariseren met behulp van interviews en lesobservaties welke aspecten van binnenklasdifferentiatie leerkrachten al in hun W&T lessen toepassen en met welke beweegredenen ze dat doen.
  2. We inventariseren met behulp van een vragenlijst in hoeverre leerkrachten aangeven binnenklasdifferentiatie tijdens W&T onderwijs toe te passen en in welke mate het toepassen van binnenklasdifferentiatie samenhangt met dingen zoals jaren ervaring voor de klas, de eigen W&T kennis, en het gevoel van zelfvertrouwen om W&T onderwijs te geven.
  3. We analyseren bestaande literatuur op een systematische manier om te zien welke professionaliseringstrajecten al werden ontwikkeld voor binnenklasdifferentiatie in het algemeen, hoe de professionaliseringstrajecten waren opgebouwd, wat leerkrachten en leerlingen aan de verschillende professionaliseringstrajecten hadden.
  4. We ontwerpen zelf een professionaliseringstraject specifiek voor W&T onderwijs en testen hoe leerkrachten en leerlingen zich tijdens dit professionaliseringstraject ontwikkelen.

Wat levert het op?

We kunnen een eerste indruk bieden over welke aspecten van binnenklasdifferentiatie leerkrachten al toepassen en hoe het toepassen van binnenklasdifferentiatie samenhangt met verschillende kenmerken van leerkrachten.
De eerste drie delen van het project dragen bij aan het ontwikkelen van een professionaliseringstraject dat verder gebruikt kan worden om leerkrachten in het aanpassen van het W&T onderwijs aan de behoeftes van hun leerlingen te ondersteunen.

Financiering

Dit project wordt door de Graduate School van het Behavioural Science Institute gefinanceerd.

Contactinformatie