Aanleiding
Veel studenten geven aan dat het opdoen van praktische vaardigheden onvoldoende aandacht krijgt in het onderwijs en dat zij de verbinding met de beroepspraktijk missen. Uit de Nationale Studenten Enquête 2023 blijkt dat de huidige initiatieven van de universiteit niet direct bijdragen aan een betere aansluiting. Bovendien vraagt de beroepspraktijk steeds vaker om vaardigheden waarmee ideeën op verschillende manieren, en niet alleen talig en academisch, kunnen worden gepresenteerd. Hoe kunnen we er ervoor zorgen dat onze studenten deze aansluiting met de beroepspraktijk weer weten te vinden?
Hypothese
Het integreren van praktijkgerichte opdrachten in cursussen kan het onderwijs dichter bij de beroepspraktijk brengen. Een dilemma dat daarbij komt kijken, is dat het wetenschappelijke karakter van een universitaire opleiding niet mag worden verloren. Daarnaast is niet iedere docent expert in het maken van bijvoorbeeld podcasts of video’s, waardoor er behoefte is aan leermiddelen die deze vaardigheden ook aan studenten kunnen overdragen. Praktijkgerichte opdrachten stimuleren studenten om creatief bezig te zijn en het cursusmateriaal vanuit nieuwe en verrassende perspectieven te benaderen. Bovendien biedt dit hen de kans om hun ideeën op verschillende manieren te presenteren, wat gunstig is voor studenten die minder talig zijn.
Gewenste oplossing
Het presenteren van ideeën op manieren die verder gaan dan alleen een talige en academische benadering, is een vaardigheid die steeds meer wordt gevraagd door de beroepspraktijk. Vincent wil met zijn voucher digitale instructiemodules ontwikkelen voor de Faculteit der Letteren, waarmee zowel studenten als docenten de noodzakelijke vaardigheden voor het maken van praktijkgerichte opdrachten zelfstandig kunnen aanleren. Deze instructies richten zich niet alleen op het aanleren van technische vaardigheden, maar ook op de manieren waarop podcasts en video’s een specifieke boodschap of inzichten kunnen overbrengen, waarbij de academische waarde behouden blijft. Bovendien krijgen studenten de mogelijkheid om een portfolio samen te stellen van hun eindproducten, waarmee ze aan potentiële werkgevers kunnen laten zien welke vaardigheden ze hebben ontwikkeld.
Plan van aanpak
Vincent zal beginnen met het inventariseren van het gebruik van praktijkgerichte opdrachten in het onderwijs. Vervolgens ontwikkelt het Writing Lab, in samenwerking met docenten, drie instructiemodules die studenten en docenten de benodigde vaardigheden voor praktijkgerichte opdrachten zelfstandig aanleren. Aan de hand van een inventarisatie gaat Vincent na of er daadwerkelijk meer gebruik gemaakt wordt van praktijkgerichte opdrachten als er online instructiemodules beschikbaar zijn. Door te kijken naar toekomstige studentenevaluaties en -enquêtes kijkt hij of het onderwijs daarmee beter aansluit op de beroepspraktijk. Daarnaast bespreekt Vincent tijdens de uitvoering van zijn project regelmatig met collega's en studenten om de modules te kunnen verbeteren.