Aanleiding
Het ontwikkelen van effectieve medische innovaties als oplossing in de gezondheidszorg is een complexe uitdaging. Naast het feit dat de oplossing moet doen wat het belooft te doen, spelen ook factoren zoals investeringen, de vraag binnen de populatie en concurrerende initiatieven een rol in het bereiken van succes. Kan een serious game studenten inzicht geven in de complexiteit van het ontwikkelen van innovaties in een steeds veranderende context?
Hypothese
Wietske en Marcia gebruiken hun innovatievoucher om een serious game te ontwikkelen gericht op innovatie in de zorg. Onderzoek toont aan dat spelvormen in het onderwijs verbindend werken, kritisch denken stimuleren en daarmee de leeropbrengst vergroten. Hun game, genaamd Innolution, wordt ontworpen om studenten uit te dagen om kritisch na te denken over de invloed van context en toevalligheden op het succes van innovaties. De game maakt hiervoor gebruik van een casus rondom longkanker.
Gewenste oplossing
Met deze educatieve spelvorm hopen Wietske en Marcia studenten beter voor te bereiden op de complexiteit van innovatieprocessen. Door het spel te spelen, zullen studenten kritischer en reflectiever worden over de stappen die een innovatieproces vormen. De studenten brengen de toegevoegde waarde van de innovatie in kaart door kritische vragen te beantwoorden.
Plan van aanpak
In samenwerking met een ervaren ontwikkelaar in educatieve spellen wordt het spel ontwikkeld. Na de ontwikkeling volgt een testfase waarin feedback wordt verzameld voor aanpassingen aan het spel, inclusief de vormgeving en uitlegvideo. Vervolgens wordt het spel geïmplementeerd in de minor 'Health Technology Assessment of surgical innovations' van Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen. Na evaluatie kan het spel definitief worden vormgegeven en in het onderwijs toegepast worden.