Aanleiding
De verschillende opleidingen binnen de Faculteit der Sociale Wetenschappen vullen hun filosofieonderwijs afzonderlijk van elkaar in, waardoor het geheel versnipperd is. Daarnaast worden er weinig tot geen concrete handvaten aangeboden voor interdisciplinaire uitwisseling. Kan een interdisciplinair filosofisch vak de verschillen overbruggen en studenten laten kennismaken met meerdere perspectieven binnen de Sociale Wetenschappen?
Hypothese
Mira gebruikt haar innovatievoucher voor het ontwikkelen van een filosofische cursus in de Faculteit der Sociale Wetenschappen. Deze faculteitsbrede cursus is bedoeld voor derdejaarsstudenten van diverse opleidingen binnen de faculteit. In deze cursus werken studenten en docenten samen aan eco-sociale vraagstukken en koppelen ze deze aan hun eigen professionele rol. Zij verkennen op deze manier filosofische, kritische en ecologisch georiënteerde perspectieven op relevante, actuele maatschappelijke thema’s.
Gewenste oplossing
Met deze cursus wil Mira studenten uit verschillende disciplines samen laten reflecteren op filosofische vraagstukken. Deze interdisciplinaire aanpak biedt studenten de kans om hun perspectieven te delen en te ontdekken hoe hun eigen discipline in een ander licht komt te staan wanneer het vanuit een andere filosofische invalshoek wordt benaderd. Daarnaast maken ze kennis met perspectieven van studenten van verschillende academische achtergronden.
Plan van aanpak
Mira werkt samen met twee collega’s van de groep Filosofie van de Gedragswetenschappen aan de voorbereiding en ontwikkeling van deze cursus. Nadat de cursus is ontwikkeld, wordt deze aangeboden aan derdejaarsstudenten van de Faculteit der Sociale Wetenschappen. Zowel studenten als docenten zullen de cursus vervolgens evalueren, waarna aan de hand van de ontvangen feedback, aanpassingen aan de cursus worden gedaan. Na deze aanpassingen wordt de cursus opnieuw aangeboden, gevolgd door een tweede evaluatie.