Aanleiding
Studenten van medische opleidingen moeten leren om zich een 3D-voorstelling te maken van de verschillende niveaus van een orgaan, waaronder het weefsel en de cellen. In het onderwijs worden die niveaus echter los van elkaar en in 2D behandeld, waardoor studenten niet leren om die niveaus zelfstandig te integreren. Kan een online module waarin die niveau’s samenkomen dit tekort verhelpen?
De beeldvormende technieken in de medische wetenschap ontwikkelen zich snel richting 3D-visualisatie, maar het onderwijs is hier nog niet op ingericht. Van studenten wordt gevraagd dat zij zelf niveaus als anatomie (het orgaan), histologie (weefsel) en celbiologie met elkaar leren te integreren, maar zij krijgen hierbij geen hulpmiddelen. Studenten geven aan dat dit een te grote opgave is en soms onmogelijke inbeelding verwacht.
Gewenste oplossing
Ilse Arnoldussen, Ineke van der Zee, Marc Vorstenbosch en Maarten van den Bosch onderzoeken dan ook of een Brightspacemodule hier verandering in kan brengen. De module helpt studenten met 3D-animaties, praktijkbeelden en een game-element in de noodzakelijke 3D-visualisering. Hierbij vormt het weefselniveau, de histologie, het uitgangspunt voor die beeldvorming, aangezien dit een niveau is in de organen van waaruit je makkelijk in en uit kunt zoomen naar andere niveaus.
Plan van aanpak
Het team, onder leiding van Arnoldussen, zal het onderzoek beginnen met een verkennende literatuurstudie naar het effect van vergelijkbare online hulpmiddelen in het weefselonderwijs. Daarna wordt het nodige beeldmateriaal, de animaties en de praktijkvoorbeelden, verzameld. Op basis hiervan wordt de software voor de module ontworpen en gebouwd in samenwerking met het 3D-lab van het Radboudumc en het team Educational Design and Technology van de Radboud Universiteit. Vervolgens gaan collega-docenten met de pilotmodule aan de slag in hun colleges, waarna zij en hun studenten feedback zullen geven. Op basis hiervan kan het team aan de slag om de ‘kinderziektes’ uit de module te halen en de module een vaste plek in het medisch onderwijs te geven.