Lieke Jager in onderwijssetting
Lieke Jager in onderwijssetting

Het verbeteren van feedbackgeletterdheid bij studenten

TLC-voucherproject
Looptijd
2024 tot heden
Projecttype
Onderwijs

Aanleiding

Feedbackgericht opleiden is een belangrijke pijler in de nieuwe onderwijsvisie van de Radboud Universiteit en het nieuwe curriculum van de Radboud Docenten Academie (RDA). Ondanks de inspanningen om feedback effectief in te zetten voor de ontwikkeling van studenten, blijkt dit in de praktijk vaak moeilijk te zijn. De waarde van de gegeven feedback voor de eigen ontwikkeling blijft voor studenten soms onduidelijk. Studenten geven ook aan dat het huidige gebruik van feedback bijdraagt aan een hoge werkdruk. Om feedback meer van waarde te laten zijn willen we inzicht krijgen in hoe studenten feedback ervaren, waarderen en gebruiken.

Hypothese

Feedbackgeletterdheid omvat de vaardigheden, overtuigingen en activiteiten die bijdragen aan het effectief gebruiken van feedback voor persoonlijke ontwikkeling.  Zowel studenten als docenten spelen hierin een belangrijke rol. Met haar innovatievoucher wil Lieke deze feedbackgeletterdheid zichtbaar te maken, inzicht krijgen in de uitdagingen die studenten ervaren en in de manier waarop ze feedback inzetten voor hun ontwikkeling.  

Gewenste oplossing

Dit onderzoek richt zich op het in kaart brengen van de ervaringen van studenten met feedback. Het zal inzicht bieden in de uitdagingen en moeilijkheden waarmee studenten te maken hebben bij het ontvangen en gebruiken van feedback. Lieke wil met dit onderzoek beter begrijpen hoe studenten binnen de educatieve minor/module gerichter ondersteund kunnen worden in de ontwikkeling van hun feedbackgeletterdheid. 

Plan van aanpak

Om het onderzoek uit te voeren wordt allereerst een vragenlijst afgenomen bij studenten om kenmerken van effectieve feedback te identificeren. De resultaten van deze vragenlijst dienen als basis voor de focusgroepinterviews. In twee focusgroepinterviews worden studenten gevraagd naar hun ervaringen met feedback binnen de opleiding en hoe ze deze gebruiken voor hun ontwikkeling. Daarnaast worden audio-opnames gemaakt tijdens colleges om een completer beeld te krijgen van de feedbackprocessen en hoe studenten hiermee omgaan. 

Benieuwd naar meer?

Twee studenten blikken terug op het onderwijsproject in ons lustrum magazine!

Financiering

Dit project wordt gefinancierd door een TLC-voucher van het Radboud Teaching and Learning Centre. Dit voucherprogramma is bedoeld om projecten op te zetten op het gebied van onderwijsvernieuwing, docentontwikkeling en onderwijsonderzoek.

Bekijk alle voucherprojecten

Contactinformatie

Wil je meer weten? Neem gerust contact op met de voucherprojecthouders.

Contactpersoon