Aanleiding
Feedbackgericht opleiden is een belangrijke pijler in de nieuwe onderwijsvisie van de Radboud Universiteit en het nieuwe curriculum van de Radboud Docenten Academie (RDA). Ondanks de inspanningen om feedback effectief in te zetten voor de ontwikkeling van studenten, blijkt dit in de praktijk vaak moeilijk te zijn. De waarde van de gegeven feedback voor de eigen ontwikkeling blijft voor studenten soms onduidelijk. Studenten geven ook aan dat het huidige gebruik van feedback bijdraagt aan een hoge werkdruk. Om feedback meer van waarde te laten zijn willen we inzicht krijgen in hoe studenten feedback ervaren, waarderen en gebruiken.
Hypothese
Feedbackgeletterdheid omvat de vaardigheden, overtuigingen en activiteiten die bijdragen aan het effectief gebruiken van feedback voor persoonlijke ontwikkeling. Zowel studenten als docenten spelen hierin een belangrijke rol. Met haar innovatievoucher wil Lieke deze feedbackgeletterdheid zichtbaar te maken, inzicht krijgen in de uitdagingen die studenten ervaren en in de manier waarop ze feedback inzetten voor hun ontwikkeling.
Gewenste oplossing
Dit onderzoek richt zich op het in kaart brengen van de ervaringen van studenten met feedback. Het zal inzicht bieden in de uitdagingen en moeilijkheden waarmee studenten te maken hebben bij het ontvangen en gebruiken van feedback. Lieke wil met dit onderzoek beter begrijpen hoe studenten binnen de educatieve minor/module gerichter ondersteund kunnen worden in de ontwikkeling van hun feedbackgeletterdheid.
Plan van aanpak
Om het onderzoek uit te voeren wordt allereerst een vragenlijst afgenomen bij studenten om kenmerken van effectieve feedback te identificeren. De resultaten van deze vragenlijst dienen als basis voor de focusgroepinterviews. In twee focusgroepinterviews worden studenten gevraagd naar hun ervaringen met feedback binnen de opleiding en hoe ze deze gebruiken voor hun ontwikkeling. Daarnaast worden audio-opnames gemaakt tijdens colleges om een completer beeld te krijgen van de feedbackprocessen en hoe studenten hiermee omgaan.