Lieke Jager in onderwijssetting
Lieke Jager in onderwijssetting

Het verbeteren van feedbackgeletterdheid bij studenten

TLC-voucherproject
Looptijd
2024 tot heden
Projecttype
Onderwijs

Aanleiding

Feedbackgericht opleiden is een belangrijke pijler in de nieuwe onderwijsvisie van de Radboud Universiteit en het nieuwe curriculum van de Radboud Docenten Academie (RDA). Ondanks de inspanningen om feedback effectief in te zetten voor de ontwikkeling van studenten, blijkt dit in de praktijk vaak moeilijk te zijn. De waarde van de gegeven feedback voor de eigen ontwikkeling blijft voor studenten soms onduidelijk. Studenten geven ook aan dat het huidige gebruik van feedback bijdraagt aan een hoge werkdruk. Om feedback meer van waarde te laten zijn willen we inzicht krijgen in hoe studenten feedback ervaren, waarderen en gebruiken.

Hypothese

Feedbackgeletterdheid omvat de vaardigheden, overtuigingen en activiteiten die bijdragen aan het effectief gebruiken van feedback voor persoonlijke ontwikkeling.  Zowel studenten als docenten spelen hierin een belangrijke rol. Met haar innovatievoucher wil Lieke deze feedbackgeletterdheid zichtbaar te maken, inzicht krijgen in de uitdagingen die studenten ervaren en in de manier waarop ze feedback inzetten voor hun ontwikkeling.  

Gewenste oplossing

Dit onderzoek richt zich op het in kaart brengen van de ervaringen van studenten met feedback. Het zal inzicht bieden in de uitdagingen en moeilijkheden waarmee studenten te maken hebben bij het ontvangen en gebruiken van feedback. Lieke wil met dit onderzoek beter begrijpen hoe studenten binnen de educatieve minor/module gerichter ondersteund kunnen worden in de ontwikkeling van hun feedbackgeletterdheid. 

Plan van aanpak

Om het onderzoek uit te voeren wordt allereerst een vragenlijst afgenomen bij studenten om kenmerken van effectieve feedback te identificeren. De resultaten van deze vragenlijst dienen als basis voor de focusgroepinterviews. In twee focusgroepinterviews worden studenten gevraagd naar hun ervaringen met feedback binnen de opleiding en hoe ze deze gebruiken voor hun ontwikkeling. Daarnaast worden audio-opnames gemaakt tijdens colleges om een completer beeld te krijgen van de feedbackprocessen en hoe studenten hiermee omgaan. 

Resultaten

Het project heeft waardevolle inzichten opgeleverd in hoe studenten het feedbackproces binnen de opleiding ervaren, welke elementen een ontwikkelingsgerichte benadering bevorderen of juist belemmeren, en wat zij verstaan onder ‘goede’ feedback. Met ontwikkelingsgericht wordt bedoeld dat studenten feedback gebruiken om zelf regie te nemen over hun ontwikkeling; zowel bij het bepalen waarin ze zich willen ontwikkelen als hoe zij die ontwikkeling vormgeven. Ondersteunende elementen hierbij zijn een positieve relatie met begeleiders en medestudenten en het structureel organiseren en bespreken van feedback tijdens colleges binnen opleiding, op meerdere momenten en bij meerdere vakken.

Belemmerende factoren zijn vooral de hoeveelheid feedback en het gebrek aan tijd en ruimte om echt met de feedback aan de slag te gaan. Wanneer feedback geen geïntegreerd onderdeel vormt van het vervolgonderwijs, verliest deze aan urgentie ten opzichte van andere taken. Daarnaast komt naar voren dat de interpretatie en waarde die studenten aan de gekregen feedback toekennen niet altijd overeenkomen met de intentie van de gever. Feedback wordt soms als productgericht opgevat, terwijl deze juist gefocust was op de denk- en werkwijze van het leerproces.  

Wat studenten verstaan onder goede feedback verschilt sterk. Sommigen waarderen reflectieve feedback die aanzet tot nadenken, terwijl anderen de voorkeur geven aan concrete feedback die direct toepasbaar zijn. Feedback wordt vooral als waardevol ervaren wanneer duidelijk is hoe deze bijdraagt aan hun eigen ontwikkeling. Studenten benoemen daarbij dat het ondersteunend is als zij de ruimte krijgen om met elkaar en met hun begeleider(s) de feedback te bespreken. Ook de ingezette werkvorm (zie de bijlagen ‘Werkvorm’ en ‘PowerPoint’) draagt hieraan bij. Studenten leren van elkaar ervaringen, herkennen gedeelde uitdagingen en ontwikkelingen strategieën om feedback actiever te gebruiken. Zo wordt zichtbaar dat de waarde van feedback niet in het commentaar zelf ligt, maar ontstaat in het proces van dialoog, reflectie en toepassing.

Handzame documenten voor collega-docenten

Benieuwd naar meer?

Twee studenten blikken terug op het onderwijsproject in ons lustrum magazine!

Financiering

Dit project wordt gefinancierd door een TLC-voucher van het Radboud Teaching and Learning Centre. Dit voucherprogramma is bedoeld om projecten op te zetten op het gebied van onderwijsvernieuwing, docentontwikkeling en onderwijsonderzoek.

Bekijk alle voucherprojecten

Contactinformatie

Wil je meer weten? Neem gerust contact op met de voucherprojecthouders.

Contactpersoon