Aanleiding
Duurzaamheid vormt een van de drie pijlers van de onderwijsvisie van de Radboud Universiteit. De integratie ervan in het onderwijs is vastgesteld als strategisch doel. Toch ervaren studenten momenteel nog onzekerheid over hoe zij een betekenisvolle impact kunnen maken. Uit enquêtes blijkt dat ze bijvoorbeeld graag meer verbinding willen tussen cursusmateriaal en maatschappelijke vraagstukken. Docenten geven aan behoefte te hebben aan meer systematische ondersteuning bij de integratie van duurzaamheid in hun onderwijs, zodat het geen optioneel of losstaand thema is. Het is een uitdaging waar we samen voor staan: hoe kunnen docenten beter worden ondersteund om duurzaamheid structureel en effectief in hun onderwijs te integreren?
Projectdoelen
Het innovatieproject van Sandra en collega's (voortgekomen via de Special Interest Group Sustainability) richt zich op het bieden van universiteitsbrede richtlijnen om het duurzaamheidsonderwijs waar de universiteit naar streeft te versterken. Het enkel benadrukken van de Sustainable Development Goals is daarvoor niet voldoende. Docenten moeten ondersteund worden in het ontwikkelen van de benodigde vaardigheden, kennis, houding en motivatie bij studenten. Door het framework universiteitsbreed in te zetten, werken we verder aan duurzaamheid als integraal en waardevol onderdeel van het onderwijs aan de Radboud Universiteit.
Duurzaamheidscompetenties
Het Radboud University Sustainability Competence Framework wordt ontwikkeld om docenten praktische handvatten te bieden voor het bevorderen van duurzaamheidscompetenties bij studenten. Dit framework vertaalt de strategische en educatieve doelen van de universiteit naar de onderwijspraktijk. Het ondersteunt studenten bij het vormen van hun eigen mening op basis van wetenschappelijk bewijs en belangrijke competenties zoals kritisch denken. Docenten kunnen hierdoor gerichter werken aan de toekomstgerichte competenties van hun studenten, terwijl studenten beter leren reflecteren op hun rol in maatschappelijke kwesties binnen hun vakgebied.
Plan van aanpak
Sandra ontwikkelt het framework in samenwerking met een projectteam en een klankbordgroep, bestaande uit docenten, studenten en professionals van verschillende faculteiten. Samen formuleren zij concrete leerdoelen voor duurzaamheidscompetenties. Het projectteam is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het competentiekader, terwijl de klankbordgroep feedback en advies geeft. Vervolgens wordt het framework gevisualiseerd door een vormgever en wordt een plan voor de verspreiding ervan opgesteld. Daarna wordt het framework toegepast en getest in de cursussen van de projectleden, met tussentijdse advies en feedback van het klankbord. Op basis van deze input wordt het verder geoptimaliseerd. Tot slot wordt de bruikbaarheid geëvalueerd door middel van enquêtes onder docenten en studenten.