Aanleiding
Het gebruik van AI-software tijdens het studeren wordt steeds populairder onder studenten, maar vaak zijn zij onvoldoende voorbereid op het effectief gebruik ervan. Tegelijkertijd hebben docenten en universiteiten moeite met het integreren van AI-technologieën in het onderwijs.
Tim Riswick hoort van zijn collega’s dat studenten van de bacheloropleiding Geschiedenis veel tijd kwijt zijn aan de basisstappen voor onderzoek, zoals het selecteren van een onderwerp en het formuleren van een onderzoeksvraag, in plaats van het echte onderzoek doen. Kan kunstmatige intelligentie studenten ondersteunen in het doen van historisch onderzoek?
Hypothese
Tim streeft ernaar dat zowel studenten als docenten leren om verantwoord en effectief gebruik te maken van AI-software bij het doen van (historisch) onderzoek. Hierdoor zullen zij minder tijd kwijt zijn aan de basisstappen van het onderzoeksproces en ontstaat er meer tijd voor aandachtiger historisch onderzoek. Deze innovatie is niet alleen relevant voor de opleiding Geschiedenis, maar is ook van belang voor andere universitaire opleidingen met betrekking tot onderzoek doen.
Gewenste oplossing
In dit innovatieproject ontwikkelt Tim een nieuwe opzet van een themacollege binnen de opleiding Geschiedenis, waarbij de focus ligt op het doceren in het gebruik van AI-software tijdens het onderzoeksproces. De opzet van dit themacollege kan ook dienen als voorbeeld voor vergelijkbare cursussen bij andere opleidingen.
Plan van aanpak
Tim wil starten met het herzien van de opzet van de themacolleges, zodat AI-software hierin een rol zal spelen.
Vervolgens zullen de vernieuwde colleges worden gegeven aan de studenten, waarbij verschillende AI-software wordt behandeld. In de colleges reflecteren studenten en docenten op de manieren waarop AI-software wel en niet gebruikt kan worden in het wetenschappelijke onderzoeksproces.
Daarnaast ontwikkelt hij student- en docenthandleidingen waarin wordt beschreven op welke manier AI-software kan helpen in de verschillende fasen van (historisch) onderzoek. Daarin zit ook een overzicht van welke AI-software beschikbaar is voor het doen van onderzoek met daarbij een reflectie van de voor- en nadelen van de verschillende software.
Resultaten
Het project heeft geleid tot een vernieuwd themacollege binnen de opleiding Geschiedenis. Binnen dit themacollege leren studenten AI-software toe te passen tijdens het onderzoeksproces. Tegelijkertijd ontwikkelen ze een kritische houding door voortdurend te reflecteren op de input en output van AI-tools.
Door studenten te laten werken met verschillende AI-tools en te reflecteren op de vaardigheden die deze programma's gebruiken, ontdekken zij dat AI een waardevol hulpmiddel kan zijn. Tegelijkertijd beseffen ze dat historische expertise essentieel blijft en niet kan worden vervangen door AI. AI-programma's kunnen nuttig zijn bij het brainstormen, structureren en herformuleren, maar een kritische houding en goede input zijn cruciaal voor een bruikbare output. De meeste studenten stonden op het begin van dit themacollege sceptisch tegenover het gebruik van AI, maar ontdekten gaandeweg dat het op een nuttige manier kan bijdragen aan historisch onderzoek.
Reacties van docenten
Uit de reflectie met docenten komt onder andere naar voren dat AI een nuttig hulpmiddel is, maar dat het effect afhankelijk is van de voorbereiding van de student. “Wanneer je er veel insteekt, krijg je er ook veel uit”.
AI is als een mede-student: Zelfs studenten die handig zijn in het gebruik van AI kunnen niet volledig vertrouwen op deze technologie om het onderzoeksproces voor hen uit te voeren. Dit moedigt studenten aan om kritisch te evalueren wat AI genereert.
Reacties van studenten
Studenten geven aan dat AI vooral kan helpen bij het structureren van onderzoek, zoals het lezen van artikelen het afbakenen van een onderwerp en het formuleren van hoofd- en deelvragen. “Het is echter van groot belang om de juiste vragen aan een AI-tool te stellen om gebruik te kunnen maken van dit hulpmiddel”.
We hebben geconstateerd dat AI op verschillende manieren behulpzaam kan zijn. Het gaat hierbij vooral om het lezen van artikelen, het afbakenen van een onderwerp en het bedenken van hoofd- en deelvragen voor een onderzoek. Hierdoor kunnen veel opdrachten gemakkelijker en sneller worden gemaakt met behulp van AI. Het is echter van groot belang om de juiste vragen aan een AI te stellen om gebruik te kunnen maken van dit hulpmiddel, aangezien dit een valkuil blijkt te zijn voor studenten. Uit onze ervaringen als studentassistenten en de feedback van medestudenten blijkt dat AI niet automatisch relevante output genereert of antwoorden geeft die voldoen aan de eisen voor het werk van een geschiedenisstudent. Als gebruiker van een AI-programma is het daarom van belang om geduldig te zijn en de AI nauwkeurig te sturen om antwoorden te verkrijgen die waardevol zijn voor je onderzoek of opdracht.