Aanleiding
Een goede mentale en fysieke gezondheid is belangrijk om goed te kunnen leren. Tegelijkertijd zitten we als mensen veel te veel, wat negatieve effecten heeft op de gezondheid. Hoe kunnen we studenten stimuleren om meer te bewegen tijdens het leren en zo hun gezondheid te bevorderen?
Hypothese
De verwachting van Esther is dat het in beweging brengen van studenten tijdens en/of tussen onderwijsmomenten een positieve invloed heeft op de groepsdynamiek, verbondenheid, concentratie en het welzijn van studenten.
Gewenste oplossing
Esther wil studenten letterlijk meer in beweging krijgen door fysiek activerende onderwijsvormen te introduceren in de master Biomedical Sciences (BMS). Deze innovatie zal ervoor zorgen dat studenten minder zitten, meer bewegen en dus een actievere leefstijl hanteren. Uiteindelijk zal ter inspiratie voor andere docenten een infographic en/of webpagina worden ontwikkeld met praktische voorbeelden van activiteiten voor bewegend leren, afgestemd op verschillende onderwijsvormen.
Plan van aanpak
Het project start met een literatuuronderzoek om te bepalen welke bewegende werkvormen het beste passen bij verschillende onderwijsvormen. Daarna worden fysiek actieve brainstormsessies met docenten en studenten georganiseerd om aanvullingen op te halen. De verzamelde ideeën worden verwerkt in een infographic en/óf webpagina met concrete voorbeelden ter inspiratie voor docenten. Deze wordt gepresenteerd en verspreid onder (cursus)coördinatoren van BMS en vervolgens breder verspreid binnen de Radboud Universiteit.