Aanleiding
Het universitair onderwijs is ingericht voor het aanleren en trainen van cognitieve vaardigheden. Voor professionele en persoonlijke vaardigheden als samenwerken, grenzen stellen en omgaan met onzekerheden leent deze vorm van onderwijs zich niet voldoende. Hoe kan omgaan met paarden helpen bij het aanleren hiervan?
Studenten worden in hun studieprogramma geacht om persoonlijke en professionele vaardigheden als samenwerken, een planning maken en grenzen stellen in de praktijk te brengen. Deze worden gecultiveerd door ervaring, reflectie en experimenteren. Maar door de grote nadruk op cognitief leren aan de universiteit worden die vaardigheden niet voldoende getraind en studenten worstelen hier dan ook veel mee.
Door het klaslokaal hiervoor uit en de praktijk in te gaan, kunnen die vaardigheden goed worden ontwikkeld. Het omgaan met paarden leent zich hier uitstekend voor. Paarden zijn namelijk vergevingsgezind, eerlijk en gevoelig voor hun omgeving, waardoor ze direct en intuïtief reageren op lichaamstaal of gedrag.
Gewenste oplossing
Het doel van dit voucherproject is voor Carolin Ossenkop dan ook het opzetten van een leeromgeving waar professionele en persoonlijke vaardigheden kunnen worden ontwikkeld door concrete activiteiten met paarden. Deze activiteiten worden vormgegeven op basis van de cyclus van Kolb (2015), die bestaat uit het opdoen van concrete ervaring, reflectieve observatie, abstracte conceptualisatie en actief experimenteren.