Bareerah Hafeez Hoorani op een kruispunt
Bareerah Hafeez Hoorani op een kruispunt

Observeren door de ogen van daklozen

TLC-voucherproject
Looptijd
2023 tot 2023
Projecttype
Onderwijs

Aanleiding

Studenten hebben vaak moeite met het observeren van een situatie vanuit een insiderperspectief, waardoor ze waarnemen van buitenaf. Een insiderperspectief is een perspectief waarbij de onderzoeker een situatie bekijkt vanuit de mensen die er deel van uitmaken. Hoe kan de betrokkenheid van studenten bij observatie worden vergroot zodat zij een echt insiderperspectief kunnen aannemen tijdens het observeren? 

Hypothese

Wanneer studenten deelnemen aan activiteiten die buiten hun comfortzone liggen, helpt dit hen bij het uitvoeren van participerende observatie. Participerende observatie betekent dat de onderzoeker actief deelneemt aan de activiteiten van de onderzochte groep terwijl diegene observeert. Door de stadswandeling “Vagabond:” komen studenten in aanraking met een maatschappelijke uitdaging, namelijk dakloosheid. Deze activiteit zal studenten bewust maken van maatschappelijke problemen en hen leren hoe dit participerende observatie in onderzoek kan helpen bij het begrijpen van complexe maatschappelijke kwesties. 

Gewenste oplossing

Bareerah Hafeez gebruikt haar innovatievoucher om studenten deel te laten nemen aan de stadswandeling “Vagabond”, waarbij daklozen hen rondleiden door Nijmegen. Hierdoor krijgen studenten de kans om participerende observatie uit te voeren, een belangrijke methode voor kwalitatief onderzoek. Door deze ervaring worden studenten niet alleen bewuster van de uitdagingen rondom dakloosheid, maar leren ze ook hoe onderzoek kan helpen bij het begrijpen van complexe maatschappelijke problemen.  

Plan van aanpak

Studenten Bedrijfskunde nemen deel aan de standswandeling “Vagabond” terwijl ze aantekeningen maken. Ze schrijven individuele notities en vergelijken die met andere groepsleden in een opvolgende werkgroepsessie. Tijdens deze sessie zullen studenten hun observaties coderen en reflectieve vragen stellen, zoals: “Wie was deze persoon voordat hij dakloos werd?”.  Vervolgens wordt de activiteit geëvalueerd op basis van het aantal deelnemende studenten en de beoordeling van de docenten van de werkgroepsessie over de kwaliteit van de observaties, de nabespreking en de algehele evaluatie van de activiteit.  

Benieuwd naar meer?

Lees het interview met Bareerah Hafeez Hoorani in ons lustrum magazine!

Financiering

Dit project wordt gefinancierd door een TLC-voucher van het Radboud Teaching and Learning Centre. Dit voucherprogramma is bedoeld om projecten op te zetten op het gebied van onderwijsvernieuwing, docentontwikkeling en onderwijsonderzoek.

Bekijk alle voucherprojecten

Contactinformatie

Wil je meer weten? Neem gerust contact op met de voucherprojecthouders.