Aanleiding
In het tandheelkunde-onderwijs wordt vaak gewerkt met kunststof tanden. Deze missen echter de realistische anatomie en gelaagde hardheid die menselijke tanden kenmerken. Dit verschil vergroot de kloof tussen het oefenen in de leeromgeving en het behandelen van echte patiënten, wat bij studenten vaak leidt tot stress en onzekerheid, vooral bij het uitvoeren van complexe behandelingen zoals wortelkanaalbehandelingen. Tegelijkertijd is het gebruik van natuurlijke tanden niet langer houdbaar door een afnemend aanbod. Hoe kunnen 3D-geprinte fantoomtanden, met meer realistische kenmerken, bijdragen aan een betere praktijkvoorbereiding van tandheelkundestudenten op de praktijk?
Hypothese
Door de introductie van 3D-geprinte tanden in het preklinisch onderwijs kunnen studenten in een veilige omgeving realistische situaties nabootsen. Dit bevordert het ontwikkelen van praktische vaardigheden en vermindert stress bij de overgang naar de praktijk, wat zowel bijdraagt aan het welzijn van studenten als aan een hogere kwaliteit van zorg. Bovendien ondersteunen deze innovaties een betere integratie van kennis en samenwerking tussen onderzoeksgroepen binnen de afdeling Tandheelkunde.
Gewenste oplossing
Dit project richt zich op de ontwikkeling van 3D-geprinte fantoomtanden die de anatomie en structuur van menselijke tanden realistisch nabootsen. Hiermee kunnen studenten in een veilige omgeving praktische vaardigheden ontwikkelen en realistische behandelingen oefenen, wat de kloof tussen theorie en praktijk verkleint. Door te oefenen met realistische tanden zal de stress bij de overgang naar de kliniek verminderen en vergroot het zelfvertrouwen van studenten. Daarnaast biedt de ontwikkeling van 3D-geprinte tanden een duurzame oplossing en waardevolle inzichten voor andere medische opleidingen binnen het Radboudumc.
Plan van aanpak
Bart en Wietske starten met een behoefteanalyse onder studenten en docenten om de behoeften van tandheelkundestudenten te inventariseren. Op basis hiervan worden de 3D-geprinte tanden ontwikkeld, geïntegreerd in lesmodules en getest via een pilot. Docenten worden opgeleid in het gebruik en de begeleiding, waarna de resultaten via enquêtes en groepsgesprekken worden geëvalueerd op effectiviteit en verwachting van stressreductie. Het proces wordt jaarlijks herzien, met aandacht voor uitbreiding naar andere toepassingen van 3D-printtechnologie binnen de tandheelkunde en geneeskunde.