Aanleiding
Tijdens de coronapandemie waren online alternatieven voor lesgeven een prima tijdelijke oplossing. Uit enquêtes blijkt dat studenten ook de voordelen zien in het online les krijgen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld hun eigen tempo bepalen, omdat ze zelf kunnen bepalen wanneer ze de opgenomen colleges kijken. Echter geven studenten ook aan nadelen te ervaren aan online les krijgen. Zo missen ze de structuur van vaste collegetijden, ervaren sommige studenten motivatieproblemen of voelen ze zich eenzaam. Welke onderwijsmethodiek kan de voordelen van online onderwijs benutten en de nadelen voorkomen?
Gewenste oplossing
Door middel van een template, ontwikkeld door een team van experts op het gebied van online leren (e-learning), worden docenten ondersteund bij het ontwikkelen van online hoorcolleges. Het gebruik van dit template zal online hoorcolleges interactiever maken, waardoor de studenten de lesstof beter zullen begrijpen. Studenten kunnen bijvoorbeeld tussendoor vragen stellen en discussies voeren. Daarnaast zullen de online hoorcolleges plaatsvinden op vaste tijden, wat de gewenste structuur weer terugbrengt.
Plan van aanpak
Een team van e-learning experts ontwikkelt een template voor docenten die de interactiviteit van online hoorcolleges kan vergroten. Dit template wordt geïntroduceerd in een cursus binnen de bachelor Communicatiewetenschap. Na afloop van de cursus zullen de studenten de cursus evalueren, waarna aanpassingen zullen worden doorgevoerd en het template opnieuw zal worden toegepast in een andere cursus binnen dezelfde bachelor. Hierbij worden niet alleen studentenevaluaties meegenomen, maar wordt ook een focusgroep georganiseerd voor een grondigere evaluatie met studenten. Na afronding van de tweede cursus zal deze op gelijke wijze worden geëvalueerd en zal het template nogmaals worden aangepast.