Evelien Heijselaar
Evelien Heijselaar

Ontwikkeling van interactieve online lesmethodiek

TLC-voucherproject
Looptijd
2021 tot 2022
Projecttype
Onderwijs

Aanleiding

Tijdens de coronapandemie waren online alternatieven voor lesgeven een prima tijdelijke oplossing. Uit enquêtes blijkt dat studenten ook de voordelen zien in het online les krijgen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld hun eigen tempo bepalen, omdat ze zelf kunnen bepalen wanneer ze de opgenomen colleges kijken. Echter geven studenten ook aan nadelen te ervaren aan online les krijgen. Zo missen ze de structuur van vaste collegetijden, ervaren sommige studenten motivatieproblemen of voelen ze zich eenzaam. Welke onderwijsmethodiek kan de voordelen van online onderwijs benutten en de nadelen voorkomen? 

Gewenste oplossing

Door middel van een template, ontwikkeld door een team van experts op het gebied van online leren (e-learning), worden docenten ondersteund bij het ontwikkelen van online hoorcolleges. Het gebruik van dit template zal online hoorcolleges interactiever maken, waardoor de studenten de lesstof beter zullen begrijpen. Studenten kunnen bijvoorbeeld tussendoor vragen stellen en discussies voeren. Daarnaast zullen de online hoorcolleges plaatsvinden op vaste tijden, wat de gewenste structuur weer terugbrengt.  

Plan van aanpak

Een team van e-learning experts ontwikkelt een template voor docenten die de interactiviteit van online hoorcolleges kan vergroten. Dit template wordt geïntroduceerd in een cursus binnen de bachelor Communicatiewetenschap. Na afloop van de cursus zullen de studenten de cursus evalueren, waarna aanpassingen zullen worden doorgevoerd en het template opnieuw zal worden toegepast in een andere cursus binnen dezelfde bachelor. Hierbij worden niet alleen studentenevaluaties meegenomen, maar wordt ook een focusgroep georganiseerd voor een grondigere evaluatie met studenten. Na afronding van de tweede cursus zal deze op gelijke wijze worden geëvalueerd en zal het template nogmaals worden aangepast. 

Resultaten

In dit project werkte Evelien samen met het bedrijf Starfish om inzichten over online trainingen uit de bedrijfswereld te vertalen naar het universitair onderwijs. Samen hebben zij een instructiegids voor docenten ontwikkeld met daarin verschillende online werkvormen. 

De instructiegids werd getest in de hoorcolleges van een eerstejaarscursus uit de bachelor Communicatiewetenschap. Tijdens de colleges werd bijgehouden hoeveel studenten aanwezig waren en actief deelnamen aan de verschillende werkvormen. Gemiddeld was bijna tachtig procent van de studenten aanwezig. Uit de focusgroepen bleek dat studenten de colleges als stimulerend en leuk ervaarden. Tegelijkertijd vonden ze de hoeveelheid werkvormen te veel en chaotisch.  

In de tweede fase van het project werd het aantal activiteiten in de gids daarom verlaagd en werden de activiteiten gegroepeerd in drie categorieën: feedback, reflectie en interactie. De nieuwe versie van de gids werd ingezet in een derdejaarscursus van dezelfde opleiding. Hier werd ook geëxperimenteerd met de kracht van online colleges, namelijk anonimiteit: studenten mochten hun camera uitlaten en hun naam aanpassen. Uit de evaluaties bleek dat dit gewaardeerd werd. Meer dan de helft van de studenten gaven aan de optie tot anonimiteit prettig te vinden en de helft voelde zicht hierdoor comfortabeler om deel te nemen aan het college. 

Op basis van de bevindingen uit beide fasen is een docentenhandleiding ontwikkeld met toetsbare werkvormen en aanbevelingen voor het inrichten van interactieve online hoorcolleges. Het project laat zien dat er, ondanks de terugkeer naar fysiek onderwijs na de pandemie, een blijvende waarde zit in goed ontworpen online colleges.   

Werkvormen en aanbevelingen

Financiering

Dit project wordt gefinancierd door een TLC-voucher van het Radboud Teaching and Learning Centre. Dit voucherprogramma is bedoeld om projecten op te zetten op het gebied van onderwijsvernieuwing, docentontwikkeling en onderwijsonderzoek.

Bekijk alle voucherprojecten

Contactinformatie