De Faculteit der Sociale Wetenschappen start met een faculteitbreed project om toetsdruk te verlagen door meer formatief (tussentijds) te toetsen.
Pilotproject: Programmatisch toetsen en herkansingsweken
- Looptijd
- 2024 tot 2026
- Projecttype
- Onderwijs
- Organisatieonderdeel
- Academic Affairs, Innovation & Projects
Aanleiding
“Komt dit op het tentamen?” is een vraag die studenten vaak stellen. Studenten leren vaak alleen voor het halen van toetsen. De kennis gaat daarna snel verloren. De Faculteit der Sociale Wetenschappen start met een faculteit breed project om het hoe en waarom van toetsing opnieuw tegen het licht te houden. Met behulp van een facultair toetsbeleidskader krijgen opleidingen meer richting en kaders voor de toetsing binnen de opleiding. Een van de doelen binnen dat kader is meer formatief toetsen toe te passen, zodat studenten intrinsiek gemotiveerd worden om te leren. Ook wil de faculteit op deze manier de werk- en toetsdruk voor zowel studenten als docenten spreiden en verlagen.
Formatief toetsen
Met formatief toetsen krijgen studenten en docenten gedurende het jaar een indruk waar de student in het leerproces staat en kan daar op bijgestuurd worden. Het is een meting zonder consequenties. Je kunt als student op basis van de feedback zien wat je al onder de knie hebt en waar je je nog meer in moet verdiepen. Dit kan voorkomen dat studenten moeten herkansen en daardoor een achterstand opbouwen. Uiteraard speelt de docent hier een cruciale rol, om het leerklimaat en de kaders te bieden voor peerfeedback.
De ambitie
Het voornaamste doel van het project is om de regie terug te leggen bij de studenten en het vergroten van intrinsieke studiemotivatie. De ambitie is om daarom minder summatief te toetsen (leren om de toets te halen) en de werkdruk voor studenten en docenten te verminderen. De verwachting is dat het intrinsiek motiveren van studenten om te leren zal resulteren in een verlaagde werkdruk rondom de toetsweken (studenten weten immers beter hoe ze ervoor staan).
Voor docenten is het de uitdaging om studenten beter mee te nemen hoe bepaalde cursussen relateren aan hetgeen wat zij willen worden. Je zet een stip op de horizon door een langetermijndoel te stellen waar studenten naartoe werken en hoe de cursusinhoud hieraan bijdraagt.
De aanpak
Per opleiding is een kernteam Toetsing samengesteld. Het kernteam bekijkt hoe de opleiding momenteel al dan niet voldoet aan het facultair toetskader. Er wordt gekeken wat al in lijn is met het kader en waar nog een verbeterslag gemaakt kan worden. Het kernteam kijkt daarbij naar verschillende aandachtspunten en bedenkt hoe je daarmee om moet gaan, zoals Generatieve Kunstmatige Intelligentie, summatief toetsen en peer feedback. Vervolgens wordt per opleiding een advies opgesteld en gedeeld met onderwijsdirecteur Mariska Kleemans. In het najaar van 2024 zullen gesprekken plaatsvinden waarin, op basis van het advies, wordt bekeken wat er concreet moet veranderen en gaan de opleidingen aan de slag met herontwerp van toetsing.
Contactinformatie
Wil je meer weten over de pilot, neem dan contact op Jelle Guldenaar.