Aanleiding
In de sociale wetenschappen worden studenten regelmatig geconfronteerd met emotioneel beladen onderwerpen zoals conflict, geweld, racisme en seksisme. Er ontbreken echter handvatten zoals trainingen om schade en risico’s te voorkomen en te beheren bij veldwerk of onderzoek naar deze onderwerpen. Dit maakt studenten kwetsbaar voor traumatische ervaringen en (seksuele) intimidatie. Bovendien voelen docenten zich onvoldoende voorbereid om gepast te reageren op de behoeften van studenten in geval van schade. Hoe kunnen we studenten en docenten ondersteunen in het omgaan met emotioneel beladen situaties en het bieden van passende ondersteuning?
Hypothese
Schade, traumatische ervaringen en intimidatie vragen om meer aandacht binnen het hoger onderwijs, vooral bij veldwerk en het onderwijzen van emotioneel beladen onderwerpen. Universiteiten beschikken echter niet over voldoende richtlijnen en trainingen om emotioneel leed, waaronder traumatische ervaringen, te voorkomen en effectief aan te pakken. Sonja en Tine willen met hun innovatievoucher een training ontwikkelen die studenten en medewerkers voorbereidt en ondersteunt bij het omgaan met deze uitdagingen.
Gewenste oplossing
In dit project ontwikkelen we een training voor studenten en medewerkers waarin richtlijnen en protocollen worden opgesteld om schade te voorkomen, te beperken en ermee om te gaan tijdens onderzoek en tijdens het lesgeven over emotioneel gevoelige onderwerpen. Onder schade verstaan we traumatische ervaringen, waaronder fysieke schade en emotioneel en mentaal leed. In de sociale wetenschappen krijgen studenten vaak te maken met emotioneel uitdagende onderwerpen, zoals conflicten, geweld, racisme en seksisme, en doen ze onderzoek waarbij ze fysieke en mentale risico's lopen, waaronder mogelijke (seksuele) intimidatie. Bovendien moet het personeel dat deze onderwerpen behandelt, in staat zijn om op de behoeften van studenten te reageren en ondersteuning te bieden tijdens praktijkonderzoek.
Plan van aanpak
Het project begint met een onderzoeksfase waarin empirische kennis wordt verzameld via focusgroepen met studenten en medewerkers van de afdeling Culturele Antropologie en Ontwikkelingsstudies (CAOS). Hierbij wordt samengewerkt met externe experts, zoals Professor Rachel Pain, gespecialiseerd in traumaonderzoek. In de tweede fase ontwikkelen Sonja en Tine de training in samenwerking met lokale organisaties zoals Slachtofferhulp Nederland, die ervaring hebben met het ondersteunen van slachtoffers van misbruik en trauma.
De training wordt in twee fasen ontwikkeld. Eerst zullen we empirische kennis verzamelen over de behoeften van studenten en medewerkers door focusgroepdiscussies te organiseren bij CAOS. We zullen ook medewerkers van andere afdelingen en faculteiten (bijv. psychologie) ondervragen om van hun ervaringen te leren en samen te werken met academische experts uit het buitenland. Ten tweede zullen we, op basis van deze empirische gegevens, in samenwerking met een lokale organisatie van overlevenden een training ontwikkelen om personeel en studenten beter te begeleiden bij het omgaan met situaties van traumatische ervaringen en risico's. Deze training kan worden geïntegreerd in onze methodologiemodules en PPO-training op faculteitsniveau.