Sonja Marzi en Tine Davids
Sonja Marzi en Tine Davids

Preventie van en omgaan met schade, trauma en intimidatie tijdens onderzoek: Ontwikkeling van onderwijs en training voor studenten en medewerkers

TLC-voucherproject
Looptijd
1 september 2024 tot heden
Projecttype
Onderwijs

Aanleiding

In de sociale wetenschappen worden studenten regelmatig geconfronteerd met emotioneel beladen onderwerpen zoals conflict, geweld, racisme en seksisme. Er ontbreken echter handvatten zoals trainingen om schade en risico’s te voorkomen en te beheren bij veldwerk of onderzoek naar deze onderwerpen. Dit maakt studenten kwetsbaar voor traumatische ervaringen en (seksuele) intimidatie. Bovendien voelen docenten zich onvoldoende voorbereid om gepast te reageren op de behoeften van studenten in geval van schade. Hoe kunnen we studenten en docenten ondersteunen in het omgaan met emotioneel beladen situaties en het bieden van passende ondersteuning?

Hypothese

Schade, traumatische ervaringen en intimidatie vragen om meer aandacht binnen het hoger onderwijs, vooral bij veldwerk en het onderwijzen van emotioneel beladen onderwerpen. Universiteiten beschikken echter niet over voldoende richtlijnen en trainingen om emotioneel leed, waaronder traumatische ervaringen, te voorkomen en effectief aan te pakken. Sonja en Tine willen met hun innovatievoucher een training ontwikkelen die studenten en medewerkers voorbereidt en ondersteunt bij het omgaan met deze uitdagingen.  

Gewenste oplossing

In dit project ontwikkelen Sonja en Tine een training voor studenten en medewerkers die richtlijnen en protocollen bevat om schade tijdens onderzoek en het lesgeven over emotioneel veeleisende onderwerpen te voorkomen, te beperken en aan te pakken. Onder schade verstaan Sonja en Tine traumatische ervaringen, waaronder fysieke schade, emotionele en mentale stress. Binnen de sociale wetenschappen komen studenten vaak in aanraking met emotioneel uitdagende onderwerpen, zoals conflicten, geweld, racisme en seksisme, en voeren zij veldwerk uit dat fysieke en mentale risico’s met zich meebrengt, waaronder mogelijk (seksueel) grensoverschrijdend gedrag. Bovendien moeten docenten die deze veeleisende onderwerpen doceren, in staat zijn om in te spelen op de behoeften van studenten in de klas en ondersteuning te bieden tijdens veldwerk.

Plan van aanpak

De training wordt in twee fasen ontwikkeld. In de eerste fase wordt empirische kennis verzameld via focusgroepen over de behoeften van studenten en medewerkers van Culturele Antropologie en Ontwikkelingsstudies (CAOS). Hierbij wordt samengewerkt met externe experts, zoals Professor Rachel Pain, die gespecialiseerd is in traumaonderzoek. Daarnaast worden medewerkers van andere afdelingen en faculteiten (bijvoorbeeld psychologie) geraadpleegd om van hun ervaringen te leren. In de tweede fase ontwikkelen Sonja en Tine de training op basis van deze empirische gegevens. Dit gebeurt in samenwerking met lokale organisaties zoals Slachtofferhulp Nederland, die ervaring hebben met het ondersteunen van slachtoffers van misbruik en trauma. Deze training biedt studenten en medewerkers betere richtlijnen voor het omgaan met traumatische ervaringen en risico’s en kan geïntegreerd worden in de methodologiemodules en Persoonlijke en Professionele Ontwikkeling (PPO) trainingen op de faculteit

Financiering

Dit project wordt gefinancierd door een TLC-voucher van het Radboud Teaching and Learning Centre. Dit voucherprogramma is bedoeld om projecten op te zetten op het gebied van onderwijsvernieuwing, docentontwikkeling en onderwijsonderzoek.

Bekijk alle voucherprojecten