Leren in community’s werkt! Leergemeenschappen kunnen bestaan uit verschillende partijen, bijvoorbeeld studenten, PhD-kandidaten en docenten. Maar ook samenwerkingen tussen sociaal-maatschappelijke organisaties, de overheid en private bedrijven in de educatieve context zijn voorbeelden van leergemeenschappen. Hoewel leergemeenschappen eerder effectief zijn ingezet in het hoger onderwijs, blijft het faciliteren van dit soort gemeenschappen een uitdaging.
Deze SIG wil er onder andere voor zorgen dat initiatieven over dit onderwerp worden gebundeld en dat deze vervolgens zichtbaar en toegankelijk gemaakt worden. Zo kan het leren in community’s ook op de Radboud Universiteit bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs.
Doelen:
- Het bouwen van een community van gerelateerde ervaringsdeskundigen, professionals, geïnteresseerden en ondersteuners.
- Het huidige landschap van academische activiteiten (onderwijs, onderzoek, beleid) die plaatsvinden in community’s in kaart brengen en deze zichtbaar en toegankelijk maken.
- Kennisdeling en inspiratie over community’s in academische activiteiten faciliteren.
- Faciliteren en uitvoeren van gezamenlijke projecten en beursaanvragen.
Wat is een Special Interest Group?
Een Special Interest Group (SIG) bestaat uit mensen die verbonden zijn in hun interesse voor een onderwijsgerelateerd thema. Het Radboud Teaching and Learning Centre faciliteert de SIG zodat ze samen het onderwerp uit kunnen diepen en onderzoeken.