Saskia Ruth-Lovell en Bertjan Verbeek
Saskia Ruth-Lovell en Bertjan Verbeek

Spelend leren integreren in academische context

TLC-voucherproject
Looptijd
2024 tot heden
Projecttype
Onderwijs

Aanleiding

Innovatie in het onderwijs vindt vaak geïsoleerd plaats. Leerkrachten ontwikkelen onderwijsmethoden en -middelen voor hun eigen doeleinden, die moeilijk toepasbaar zijn in andere onderwijssituaties. Dit belemmert de duurzaamheid en bredere toepassing van innovatieve leermiddelen. Wat is er nodig om het leermiddel van Saskia en Bertjan breder te delen binnen de Radboud Universiteit?

Hypothese

Saskia en Bertjan hebben een leermiddel ontwikkeld voor spelontwikkeling met studenten van de masterscursus Just War Theory. In dit project vertalen kleine groepjes studenten academische kennis over Just War Theory naar gegamificeerd materiaal, wat de creativiteit en samenwerking tussen studenten en docenten stimuleert. Met hun innovatievoucher willen ze de tool verder ontwikkelen en opschalen voor effectieve implementatie op verschillende faculteiten. Ze willen ook hun ervaring met game-based learning en studentgerichte game-ontwikkeling delen met een breed publiek, waaronder jongerenwerkers en toekomstige docenten in het voortgezet onderwijs, waarbij de nadruk ligt op de voordelen van co-creatie door studenten.

Gewenste oplossing

Het doel van dit project is het creëren van instructiemateriaal voor het implementeren van gameontwikkeling door studenten in educatieve omgevingen, zoals een handboek voor docenten, educatieve video's en een voorbeeld van een best practice. Deze bronnen bieden theoretische fundamenten en praktische implementatietips voor ervaringsgericht, spelgebaseerd leren, en stimuleren samenwerking en creativiteit tussen studenten en docenten in verschillende onderwijsomgevingen. Door de toepasbaarheid en duurzaamheid te verbeteren, verrijkt deze aanpak leerervaringen en bevordert een bredere aanvaarding van innovatieve onderwijsmethoden binnen en buiten de academische wereld.

Plan van aanpak

Het project heeft drie belangrijke resultaten. Ten eerste wordt er een educatief handboek ontwikkeld met achtergrondinformatie, tips en strategieën voor het implementeren van de ontwikkeling van studentengames in verschillende onderwijsomgevingen. Daarnaast worden er in samenwerking met Radboud Educational Clips educatieve video's geproduceerd, waaronder twee korte clips die de belangrijkste functies van de leermiddelen uitlichten. Tot slot zullen docenten een overtuigend voorbeeld uit de bests-practice gepresenteerd krijgen: het raadselspel “Stories of War”, dat door studenten is bedacht. Evaluatie zal zich richten op het beoordelen van de impact en brede toepasbaarheid van deze tools, te beginnen met presentaties binnen de vakgroep Politicologie en uit te breiden naar de TLC Special Interest Group on Designing Learning Experiences.

Financiering

Dit project wordt gefinancierd door een TLC-voucher van het Radboud Teaching and Learning Centre. Dit voucherprogramma is bedoeld om projecten op te zetten op het gebied van onderwijsvernieuwing, docentontwikkeling en onderwijsonderzoek.

Bekijk alle voucherprojecten