Aanleiding
De wiskunde vaardigheden van middelbare scholieren staan onder druk. Dit heeft geleid tot uitdagingen bij studenten die zich inschrijven voor wiskunde-intensieve opleidingen, zoals Natuurkunde. Studenten die negatieve emoties ervaren, zoals angst en hopeloosheid, zijn kwetsbaarder in hun studiegedrag en leerprestaties. Koen van Asseldonk en Lennert van Tilburg organiseren een Wiskunde Warm-Up Week (WUW) om studenten extra ondersteuning te bieden in het versterken van wiskundevaardigheden. Op welke manier kan de Warm-up Week studenten het beste helpen bij het verminderen van negatieve emoties met betrekking tot hun vaardigheden?
Hypothese
Lennert en Koen onderzoeken of studenten die zich inschrijven voor de Warm-up Week verschillen van de studenten die zich niet inschrijven: ervaren zij meer negatieve prestatie-emoties? Daarnaast bekijken zij welke elementen van de Warm-up Week hierop inspelen. Na dit onderzocht te hebben wordt er gekeken of een herontwerp van de Warm-up Week, gebaseerd op de verkregen data, kan bijdragen aan het ervaren van meer positieve en minder negatieve wiskunde prestatie-emoties door studenten.
Gewenste oplossing
Het onderzoeksproject van Lennert en Koen heeft als doel de rol van negatieve prestatie-emoties te onderzoeken, om uiteindelijk het leerproces in wiskunde bij studenten te verbeteren. Na afloop van het onderzoek kunnen er aanbevelingen worden gedaan om de Warm-up Week beter af te stemmen op de behoeften van studenten.
Plan van aanpak
Lennert en Koen maken gebruik van enquêtes, interviews en wiskundecijfers voor de dataverzameling. De enquêtes worden verspreid onder toekomstige eerstejaarsstudenten van wiskunde-intensieve opleidingen. De interviews worden gehouden na de Warm-up Week en zijn gericht op het identificeren van welke onderdelen in de Warm-up Week effect hebben op de ervaren prestatie-emoties. Ze zijn geïnteresseerd in de scores van prestatie-emoties voor, direct na en lang na de Warm-up Week. Uiteindelijk worden er aanbevelingen geformuleerd om de Warm-up Week te verbeteren, zodat deze bijdraagt aan het verminderen van negatieve prestatie-emoties bij studenten.