Zoek in de site...

Promotie in de pers

Promoties zijn vaak aanleiding voor de media om over wetenschappelijk onderzoek te berichten. Het team Persvoorlichting & Wetenschapscommunicatie - onderdeel van Marketing & Communications van de Radboud Universiteit - bemiddelt hierin en kondigt de promotie op verschillende manieren aan. Hieronder leest u hoe de publiciteit rond promoties geregeld is en wat u kunt verwachten van de wetenschapsredactie.

Informatie voor het team Persvoorlichting & Wetenschapscommunicatie
Met het oog op de wetenschapsagenda en eventuele publiciteit, vragen we u de volgende informatie op te sturen zodra uw promotiedatum vaststaat:

  • het promotieformulier
  • een beknopte samenvatting van uw onderzoek en een beknopt cv.

Wilt u de informatie tijdig, liefst acht weken vóór uw promotie naar ons sturen? U kunt dit doen door dit formulier in te vullen.

NB: Wordt uw promotie begeleid vanuit het Radboudumc? Dan hoeft u het formulier NIET in te vullen. De wetenschapsvoorlichters in het Radboudumc zullen u tijdig benaderen. Hebt u eerder al vragen, neem dan contact op met Radboudumc.

Contact?
Wetenschapscommunicatie, Houtlaan 4, 6525 XZ  Nijmegen
Postbus 9102, 6500 HC Nijmegen
T: (024) 361 60 00 en E: media@ru.nl

Kijk op Radboudnet voor meer tips voor contact met de media

Wetenschapsagenda
Alle promoties worden aangekondigd op www.ru.nl/agenda. Deze informatie sturen we ook aan een grote groep journalisten en geïnteresseerden. De korte samenvatting op het publiciteitsformulier is hiervoor bedoeld.

Persbericht of persoonlijke aanpak
Sommige onderwerpen halen via de wetenschapsagenda de media; een groot deel van de onderzoeken genereert geen publiciteit omdat ze te specialistisch of te fundamenteel zijn. Een klein aantal krijgt media-aandacht met wat extra aandacht van het team Persvoorlichting & Wetenschapscommunicatie.

Die extra aandacht bestaat dan uit een persbericht; de persoonlijke benadering van een gespecialiseerde journalist; of uit een dossier waarin we het proefschrift koppelen aan het werk van anderen. In dat laatste geval gebruiken we de promotie als actuele aanleiding om een heel wetenschapsgebied voor het voetlicht te brengen. Uiteraard brengen we u op de hoogte als we actief met het werk aan de slag gaan.

Voorbereiding mediacontacten
Als de media interesse tonen in uw promotieonderzoek, heeft u wellicht behoefte aan advies. Ook hiervoor kunt u terecht bij het team Persvoorlichting & Wetenschapscommunicatie of bekijk alvast de do's and don't voor contact met de media op Radboudnet.