Theorieles theatergeschiedenis
Ontwerper: Belinda Limani en Valerie Gruizinga
Studie: Algemene Cultuurwetenschappen
School: Dominicus College, Nijmegen
Begeleidende docent: Hanneke de Jong
Vak: CKV
Onderwerp: Theorieles theatergeschiedenis
Wens en doel
De les biedt de leerlingen een kennismaking met het onderwerp theater en de achterliggende theorie en geschiedenis. Een wens is om de app Nearpod uit te proberen.
Omschrijving van het ontwerp
Het ontwerp met de app Nearpod is een interactieve powerpoint presentatie. De les bestaat uit steeds informatie over een periode of stroming in de theater geschiedenis met daaropvolgend een klassikale of digitale toetsing in de vorm van een vraag, een quiz of een poll.
De les start met een uitleg van theatrale middelen en een historisch overzicht, waarin het overdragen van informatie de boventoon voert. Vanuit het historisch overzicht wordt er teruggekoppeld naar de ervaringen van de leerlingen zelf. In deze opdrachten die verder gaan dan het overbrengen van feiten, moeten leerlingen de informatie toepassen op hun eigen situatie of bedenken wat belangrijk was voor de situatie waarbij ze nieuw geleerde informatie moeten combineren.
Reacties
Leerlingen geven aan dat ze de les met de iPads erg leuk en informatief vonden, maar ze gaven ook aan dat het in dit stadium nog wel afleidend was.