Klankverschillen en uitspraak in de Engelse Taal
Ontwerper: Niels Molenaar
Studie: Engelse taal en cultuur
School: Commanderij College, Gemert
Begeleidende docent: Ingrid Goossens
Vak: Engels
Onderwerp: Oefenen met uitspraak in de Engelse Taal
Niveau: 6 VWO
Wens en doel
De nadruk ligt op het maken van de juiste klanken; dat de leerlingen van het zogenaamde ‘Steenkolenengels’ af kunnen komen. Het doel is dat ze de klanken die alleen voorkomen in het Engels (en niet in het Nederlands), kunnen maken en toepassen. Om ze te leren dat bij de uitspraak van woorden die ze bedoelen niet uitspreken als iets wat erop lijkt (flesh - flash, bet - bad). Het primaire leerdoel is dat de leerlingen makkelijker begrepen zullen worden en beter zullen overkomen. Om zo hun ideeën met meer zelfvertrouwen te kunnen overbrengen.
Omschrijving van het ontwerp
Het ontwerp bestaat uit twee lessen. In beide lessen wordt er geoefend met uitspraak en klankkeuzes. De focus ligt hierbij op de de /ae/ vs /e/ en de "th." Daarnaast zal Duration en Voice uitgelegd en toegepast worden op plosives en (af)fricatives. Indien dit voorspoedig gaat zullen de klanken "r" en "h" kort aan gestipt worden. De uitspraak en maken van klanken zal geoefend worden door middel van instructie en oefenen in groepjes. Voor en na de lessen zullen de leerlingen een opname inspreken op hun mobiel. Dit bied de mogelijkheid om te kijken of de les heeft geleid tot vooruitgang. Leerlingen zullen daarnaast als huiswerk naar de uitspraak en klanken luisteren in songteksten. Bij de tweede les zal nogmaals gekeken worden naar de uitspraak en klankkeuzes waarbij de leerlingen opnieuw een opname inspreken op hun mobiel.
Reacties
Reactie docent op het ontwerp: "De leerlingen waren erg welwillend om de lessen te volgen en het idee om songteksten te gebruiken sprak ze zeker aan."