De Spaanse en Latijns-Amerikaanse Cultuur
Ontwerpers: Birgit Koolen en Lisa van den Assem Studie: Romaanse Talen en Culturen
School: Liemers College, Zevenaar
Begeleidende docent: Liesbeth van Loevezijn
Vak: Spaans
Onderwerp: Spreekvaardigheid
Niveau: 6 vwo
Wens en doel
Onze visie op het vak Spaans is dat het leren van een taal en een vreemde cultuur helpt bij de algemene ontwikkeling van leerlingen tot volwassenen die met een open blik naar de maatschappij kijken. Dit ontwerp zal specifiek focussen op spreekvaardigheid. Met behulp van het lesmateriaal, gefocust op de Spaanse en/of Latijns-Amerikaanse cultuur, zullen leerlingen een eigen filmpje maken/inspreken.
De leerdoelen:
- De leerling leert over de Spaans en Latijns-Amerikaanse cultuur;
- De leerling is gemotiveerder om de Spaanse taal te leren;
- De leerling is in staat een filmpje op te nemen in het Spaans;
- De leerling kan vragen over het eigen filmpje bedenken en vragen over de filmpjes van anderen beantwoorden.
Omschrijving van het ontwerp
Het lesmateriaal is gemaakt voor twee lessen. De eerste les is een introductie op twee grote onderwerpen in de Spaanse en Latijns-Amerikaanse cultuur, namelijk voor Spanje de Burgeroorlog en voor Latijns-Amerika het drugsverleden en de huidige situatie in Colombia. In deze les zal tevens de opdracht voor de tweede les uitgelegd worden: maak in tweetallen een filmpje waarin je in het Spaans iets vertelt over één van de besproken onderwerpen. De filmpjes zullen met behulp van PowToon gemaakt worden. In de tweede les zullen de filmpjes van de leerlingen bekeken en besproken worden.
Reacties
Docent over PowToon; "Een Powtoon is zeker leuk om te laten maken door leerlingen aangezien de tool makkelijk en geschikt is."
Materiaal downloaden
Opdrachten - Spaanse en Latijns-Amerikaanse Cultuur (pdf, 418 kB)