Docentendag Economie
Save the date: Pluralism in Economics - Woensdag 22 november 2023
Op woensdag 22 november 2023 organiseren de Afdeling Economie en Bedrijfseconomie en de Radboud Docenten Academie van de Radboud Universiteit Nijmegen een docentenmiddag. Naast een keynote lezing heb je die middag ook de mogelijkheid om een workshop te volgen.
De keynote lezing "Hoe krijg je leerlingen meer geïnteresseerd in economie" wordt gegeven door prof. dr. Esther-Mirjam Sent. Hierna volgt de workshop "Pluralisme in het v.o.: De werkvorm mysterie". Deze zal gegeven worden door ir. Jolanda Suijker.
Keynote: Hoe krijg je leerlingen meer geïnteresseerd in economie? Tijd: 14.00 - 15.00 uur Locatie: volgt nog. |
Middelbare scholieren vinden hun schoolvakken steeds minder interessant. Bij het vak economie worstelen ze met abstracte concepten, theoretische nadruk en gebrek aan relevantie. Het introduceren van meer pluralisme is een cruciale stap om de interesse van leerlingen voor het vak te vergroten en een breder begrip van de economische wereld te bevorderen. Op deze wijze leren ze hoe verschillende economische perspectieven van toepassing zijn in verschillende contexten. Dit leidt tot meer betrokken en nieuwsgierige leerlingen. Door hen te helpen verschillende perspectieven te begrijpen en te waarderen, worden ze beter voorbereid op de complexe en diverse economische realiteit van de wereld waarin ze leven. In het wetenschappelijk onderzoek is de stap naar meer pluralisme al lang gezet, wanneer volgt het voortgezet onderwijs nu eens? |
Workshop: Pluralisme in het v.o.: De werkvorm mysterie. Tijd: 15.15 - 16.15 uur Locatie: volgt nog. |
De werkvorm mysterie leent zich goed voor een les bedrijfseconomie of economie waarin verschillende perspectieven op de economische werkelijkheid aan bod komen. Leerlingen duiken aan de hand van een spannende onderzoeksvraag in een berg gegevens en proberen samen een antwoord te bedenken. In eerste instantie lijkt die vraag te beantwoorden met een, juiste, oplossing van het spel. Maar de casus is zo opgebouwd dat er een realistisch maatschappelijk vraagstuk wordt gepresenteerd, waar vanuit verschillende gezichtspunten naar gekeken kan worden. Van een speur-activiteit ontwikkelt deze werkvorm zich tot een casus. In de nabespreking kun je leerlingen bewust maken van de verschillende manieren waarop (bedrijfs)economen naar de werkelijkheid kijken. Verdere informatie wordt hier niet gegeven t.b.v. het verrassingseffect tijdens de workshop. Kom en ervaar! |
Deelname is gratis.