Zoek in de site...

De Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie

Op vrijdag 30 september 2022 vindt de jaarlijkse Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie plaats bij Hotel Van der Valk Nijmegen-Lent. We bieden deze dag opnieuw een programma aan waarin wetenschappelijke achtergronden, didactische toepassingen en maatschappelijke thema's van het schoolvak geschiedenis centraal staan.

Programma

Plenaire deel
09.00 - 09.20 uur Registratie en ontvangst
09.20 - 09.30 uur Welkomstwoord Harm Kaal, Radboud Universiteit
09.30 - 10.30 uur

Lezing ‘Standbeeld-gebondenheid’: objecten in perspectief bij controversiële thema’s in de geschiedenisles.

Geerte Savenije (UvA)
10.30 - 11.00 uur Pauze en informatiemarkt
11.00 - 12.00 uur Lezing (parallel)
- Historische context (HAVO): Troepen, transport en telegraaf: India binnen het Britse Rijk
- Historische context (VWO): China: Rijk van het Midden 2.0?

Carolien Stolte (UL),

Theo van Zon (HAN)

12.00 - 13.00 uur Lunch en informatiemarkt
13.00 - 14.30 uur Workshopronde 1
14.30 - 15.00 uur Pauze en informatiemarkt
15.00 - 16.30 uur Workshopronde 2
16.30 uur Uitreiking certificaten en afsluitend drankje

Sprekers

Geerte Savenije is universitair docent en lerarenopleiding aan de Universiteit van Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op gevoelige onderwerpen in de geschiedenisles, historisch perspectief nemen en leren in musea en over erfgoed.

Carolien Stolte is Universitair Docent bij het Instituut voor Geschiedenis van de Universiteit Leiden. Haar onderzoek richt zich op de moderne geschiedenis van India.

Theo van Zon is lerarenopleider geschiedenis en aardrijkskunde aan de tweedegraads lerarenopleiding van de HAN_University of Applied Sciences. Hij doceert in het kader van de Onderwijseenheid ‘Buiten-Europese geschiedenis’ over China in verleden, heden en toekomst.

Workshops

Onderstaande workshops worden in beide rondes aangeboden. Je kunt dus twee van de volgende workshops bijwonen:

  1. Chinese schoolboeken -Miesje Engels (RU / Citadelcollege)
  2. Bronnen lezen als een historicus: Welke oorzaken waren er voor het mislukken van de Grote Sprong Voorwaarts? - Bo van Leeuwen (RU / Canisiuscollege) en Ruud Klomp (RU / HAN)
  3. Slavernij in Suriname. Een les over meerstemmigheid in het onderwijs over het slavernijverleden - Coen van Galen (RU) en Marco van Vemde (RU / Maurick College)
  4. The Enterprise: Biografie van een slavenschip -Koen Henskens (Lerarenopleider Geschiedenis, HAN)
  5. Morele sensitiviteit & controversiële onderwerpen. Werken met beeldmateriaal in de geschiedenislesRemi Hartel (HAN)

Locatie

Van der Valk Hotel Nijmegen-Lent
Hertog Eduardplein 4
6663 AN Nijmegen
Tel: 31 24 792 02 00
(gratis parkeren, zie website www.valknijmegen.nl (faciliteiten) voor meer informatie).

Aanmelden

Aanmelden kan middels dit formulier. De kosten voor deelname bedragen 145 EUR per persoon.  De betaling doe je direct bij aanmelding via Ideal, creditcard of PayPal. Ter bevestiging ontvang je een mail en een betalingsbewijs/factuur voor eventuele declaratie bij je werkgever.

Voor studenten geldt een speciaal tarief van 50 EUR. Aanmelden kan via dit formulier voor studenten.

Bij annulering na 20 september 2022 worden er annuleringskosten in rekening gebracht (50% van het inschrijfgeld).

In de prijs zijn inbegrepen:
• Wetenschappelijke lezingen
• Didactische workshops
• Onderwijsmateriaal
• Koffie en thee, 's ochtends en 's middags
• Lunch
• Drankje na afloop
• Deelnamecertificaat

Contact

Je kunt contact opnemen met de organisatie van de nascholingsconferentie via pucofsociety@let.ru.nl.

Toelichting workshops

Chinese schoolboeken

In de context China leren leerlingen eenduidige standpunten over gebeurtenissen als de Culturele Revolutie en de Grote Sprong Voorwaarts aan. Maar hoe gebeurt dat in China zelf? Welk historisch narratief staat er in de Chinese schoolboeken over hun eigen geschiedenis? Welke woorden worden er gekozen om meningen en feiten over te brengen en hoe wordt 'de Chinese ideologie' benadrukt?

In deze workshop worden materialen aangeboden om met leerlingen deze schoolboeken te analyseren. De nadruk zal liggen op het analyseren van bronnen op het gebied van taal, gebaseerd op inzichten vanuit taalgericht vakonderwijs. Daarnaast krijgen leerlingen ook een creatieve schrijfopdracht om het geleerde in de praktijk te zetten.

Bronnen lezen als een historicus: Welke oorzaken waren er voor het mislukken van de Grote Sprong Voorwaarts?

In 1958 kondigde Mao Zedong de Grote Sprong Voorwaarts af, waarbij China een ontwikkeling van ‘twintig jaar in één dag’ zou doormaken. Met deze Grote Sprong Voorwaarts probeerde de Volksrepubliek op eigen kracht in korte tijd een industriële wereldmacht te worden. Het project mislukte jammerlijk en een enorme hongersnood, die aan tientallen miljoenen het leven kostte, volgde.
In de workshop voeren we een werkvorm uit gebaseerd op de methodiek van ‘Reading Like A Historian’, waarin leerlingen op gestructureerde wijze oefenen met het begrijpen, interpreteren en afwegen van bronnen. Deze werkvorm bestaat uit authentieke historische bronnen rondom de Grote Sprong Voorwaarts en begeleid leerlingen met het geven van een onderbouwd en afgewogen antwoord op de historische vraag: waarom mislukte de ‘Grote Sprong Voorwaarts’?

Slavernij in Suriname. Een les over meerstemmigheid in het onderwijs over het slavernijverleden

Aan de Suriname rivier lag vroeger de plantage Rac à Rac, waar tot 1863 mensen in slavernij werkten om suiker te verbouwen voor Europese zoetekauwen. Op 14 september 1862 ontsnapten 25 mensen van deze plantage, een derde van alle mensen die ‘bezit’ waren van de plantage. Er vluchtten wel vaker mensen van de plantages, maar meestal waren dat jonge mannen die alleen vluchtten of in een klein groepje. Deze vlucht was bijzonder: meeste vluchtelingen van Rac à Rac waren vrouwen en ze vluchtten met de hele familie: oma’s, kinderen, kleinkinderen, zelfs een baby. De groep vluchtte naar het ‘Kamp van Broos’, een dorp van ontsnapte mensen in het moeras achter Rac à Rac. Het leven in het oerwoud was zwaar en soms vochten de ‘Brooskampers’ tegen soldaten en bewapende plantagehouders. Twee mannen uit de groep keerden terug naar de plantage. Maar de vrouwen bleven totdat de slavernij in Suriname op 1 juli 1863 werd afgeschaft. En toen? Toen kwamen ze uit het woud en gingen als vrije mensen in de kolonie Suriname.

Tijdens deze workshop laten Coen van Galen en Marco van Vemde door middel van een korte lessenserie leerlingen door middel van bronnen aan de slag gaan met de geschiedenis van slavernij in Suriname. Hierbij worden primaire bronnen gebruikt en ook zal de nadruk gelegd worden op de meerstemmigheid van deze gebeurtenis, waarbij ook bronnen vanuit de slaafgemaakte zelf gebruikt worden.

The Enterprise: Biografie van een slavenschip.

Eind jaren 1990 vonden twee amateurduikers voor de kust van Belfast de resten van een slavenschip uit de 18e eeuw. In de workshop wordt de levensloop van The Enterprise op activerende wijze met primair bronmateriaal gereconstrueerd om zo de transatlantische slavenhandel van het Britse Rijk concreet en tastbaar te maken. Van daaruit maken we weer een sprong naar het heden om te kijken wat we met informatie als deze kunnen om een gevoelig onderwerp als de transatlantische slavenhandel in de klas te bespreken.

Morele sensitiviteit & controversiële onderwerpen. Werken met beeldmateriaal in de geschiedenisles.

Het is geen verrassing om te stellen dat controversiële onderwerpen waarden geladen zijn. Dit soort onderwerpen richten zich op emoties, onderbuikgevoelens en ook op de identiteit van leerlingen en de leraar. Het dwingt je vaak om een standpunt in te nemen ten opzichte van dergelijke onderwerpen. En als zodanig kan dit behoorlijk wat impact hebben op de sfeer in de klas. In de geschiedenisles komen vanuit de aard van het vak veel van dit soort onderwerpen naar voren en het is aan de leraar om de keuze te maken hier ‘iets’ mee te doen of niet. Vaak wordt het vermeden om de onderwerpen daadwerkelijk aan te gaan, om teveel onrust of spanningen in de klas te voorkomen of uit bepaalde reserves omdat je als leraar zelf niet zo goed weet hoe je in bepaalde kwesties staat.

In deze workshop gaan we er vanuit dat je er wél iets mee wilt doen. En dan juist om samen met de leerlingen stappen verder te komen en meer inzicht te krijgen in het onderwerp maar vooral in onszelf en elkaar. Werken met controversiële onderwerpen in de klas geeft een mooie kans om het onderlinge begrip en de (pedagogische) band met je leerlingen verder te versterken. Daarnaast geeft het ons mooie vak hiermee weer meer betekenis. In plaats van de eigen waarden en die van de leerlingen te vermijden in de les, wordt dat nu juist ons uitgangspunt.

Tijdens de workshop gaan we aan de slag met (o.a.) beeldmateriaal en verschillende werkvormen om stapsgewijs controversiële onderwerpen te benaderen. Hierin onderzoeken leerlingen hun eigen morele kompas in samenhang met (historische) thema’s die controversieel kunnen zijn.

Vorige edities

Nascholingsdag 2021
Nascholingsdag 2020

Nascholingsdag 2019
Nascholingsdag 2018
Nascholingsdag 2017