Zoek in de site...

Verslag Docentendag Duits 2018

Op 15 november jongstleden vond de jaarlijkse docentendag Duits plaats op de Radboud Universiteit. Deze nascholingsdag werd georganiseerd door de afdeling Duitse Taal en Cultuur en het Radboud Pre-University College of Society. De dag stond onder het motto “Außerschulische Lernorte & implizite Lernwege”. Naast docenten namen ook studenten van het internationaal masterprogramma Nederland-Duitsland-Studies deel aan de verschillende interessante workshops en lezingen. In totaal waren er meer dan 60 deelnemers aanwezig!

Zoals ieder jaar hebben interne en externe Duitse en Nederlandse collega’s aangeboden om workshops te geven, waaronder Simone Frank, Tina Konrad, Dorota Okonska en Andrea Schäfer van de Universität Duisburg-Essen, Doris Abitzsch van de UU, Anke Stöver-Blahak van de Leibniz Universität Hannover, de docenten Pieter Kuipers (Mondialcollege), Annette Heym (NSG Groenewoud) en Henri Pieper (Kandinsky College) die aan het Interreg-scholenuitwisselingsproject “Nachbarsprache & buurcultuur” deelnamen en de medewerkers van de afdeling Duitse Taal en Cultuur van de Radboud Universiteit Brechtje Beuker, Sabine Jentgens en Pauls Sars.

   

Tijdens de druk bezochte workshop “Landeskunde live: Grenzüberschreitende Entdeckungsreisen” van Tina Konrad (Universität Duisburg-Essen) werd, in het kader van het Interreg-project “Nachbarsprache & buurcultuur”, studiemateriaal gepresenteerd. Het materiaal is vervaardigd door deelnemende scholieren en docenten en kan op verschillende taalniveaus worden gebruikt. Daarnaast stimuleert het materiaal activiteiten en excursies in het grensgebied en is op de website van het project gratis te downloaden.

Ook de workshop “Tandem-Lernen” kon op veel belangstelling rekenen. Henri Pieper (Kandinsky College) ging samen met de deelnemers aan de slag met Tandem-Lernen. Het doel hiervan is om samen met en van elkaar te leren. Nederlandse leerlingen leren Duits en de Duitse leerlingen omgekeerd Nederlands. Beiden werken aan opdrachten en geven elkaar feedback over taal en inhoud. Wat zijn de voordelen van Tandem-Lernen in het voortgezet onderwijs? Internationalisering én tandemlessen kunnen de motivatie verhogen, zijn praktijkgericht en kunnen veel succes voor het mvt-onderwijs opleveren.

Overige workshops die plaatsvonden:

  • Freies Lesen – Doris Abitzsch (UU);
  • Sprache durch Kunst – Museumprojekte – Dorota Okonska & Andrea Schäfer (Universität Duisburg-Essen);
  • Drillingsberichte – Geschichte aktuell begegnen – Paul Sars (RU), Annete Heym (NSG Groenewoud), Pieter Kuipers (Mondialcollege);
  • Spieltrieb! Dramatische Arbeitsformen im realen und virtuellen Raum – Brechtje Beuker (RU);
  • Historische Lernorte Deutschland / Niederlande – Simone Frank (Universität Duisburg-Essen);
  • Sprechen und Vortragen mit Gedichten – Ästhetische Kommunikation im Fremdspracheunterricht – Anke Stöver-Blahak (Leibniz Universität Hannover).

 

Parallel aan deze workshops vond een workshop plaats voor geïnteresseerde Nederlandse en Duitse scholieren, geleid door Janou Herberighs (studente van de master Nederland-Duitsland-Studies aan de RU en student-assistent bij het project “Nachbarsprache & buurcultuur”).

Tijdens een gezellige netwerkborrel werden de certificaten uitgedeeld en waren de deelnemers ruimschoots in de gelegenheid om bij te praten en ervaringen uit te wisselen.

Save the date: de docentendag Duits vindt in 2019 plaats op donderdag 14 november.

Vooraanmelden DOCENTENDAG 2019