Zoek in de site...

Tegenvallers

Ik zal het niet leuker maken dan het is. Je kunt je best doen om een fantastische titel met een motiverend verhaal te maken, maar soms gaat de shit gewoon even niet zoals je wil. Als Teacher in Residence wordt een beetje verwacht dat je als docent voor de troepen uit loopt: natuurlijk wil de universiteit de beste en meest vooruitstrevende docenten in de functie van TiR. Maar ik werk maar één dag in de week binnen de Letterenfaculteit en moet mijn tijd verdelen over de taken en plannen met de andere TiR’s voor het VO en het werken op de opleiding Kunstgeschiedenis. Ik heb duizend ideeën en maar 8 uur per week. Voor eigenlijk al die ideeën heb ik nog iemand nodig om het uit te werken. Nu kan ik in deze rant (en blijkbaar heb ik daar Engelstalige woorden voor nodig) nog duizend woorden gaan gebruiken om de shit te gaan beschrijven, maar laat ik dat niet doen. Ik heb voor mijn werk op de universiteit gewoon te weinig tijd en het gaat me allemaal te traag.

Aan de andere kant werk ik sinds de start van dit schooljaar op een nieuwe school en daar gaat alles juist heel erg snel. Ik loop achter elk feit aan en ben voor mijn gevoel alleen maar brandjes aan het blussen. Blijkt de periode voor de herfstvakantie veel korter dan gedacht? Ik verzet last minute wat deadlines en kom daardoor later in een enorme berg nakijkwerk – door een vriendin van mij ook wel ‘de nakijkhel’ genoemd. Die toetsweek die toch eerder komt dan waar ik aan toe ben? Weer zit ik mijn gehele vrije zondag toetsen te maken. Voor mijn doen heb ik te weinig overzicht en grip. Dat is wellicht logisch tijdens een eerste jaar op een school, maar dat maakt het niet per se leuker.

Op de universiteit gaat alles te traag, op school gaat alles te snel. Mijn lijf vindt dit ook niet fijn en ik meld me met keelpijn een paar dagen ziek. Eerder dan verstandig is, want ja, anders vallen er te veel lessen uit, ga ik weer naar school. En zo sukkel ik door. In een helder moment denk ik aan een wijze les van een therapeut in het verleden: jij bepaalt zelf hoe mensen met jou omgaan (de cirkel van invloed en betrokkenheid van Stephen Covey natuurlijk in het achterhoofd houdend), en ga praten met mijn leidinggevenden. De universiteit gaat niet sneller, school gaat niet trager, maar de tijd gaat voorbij en elke stap die ik maak is er één. En over een jaar kijk ik waarschijnlijk terug op alles wat ik in 2022 gedaan heb en denk: holy moly, wat heb ik toen veel voor elkaar gebokst. Ik zet voor dit schooljaar niet in op negatieve Engelse termen, maar op een hoopvol Latijns spreekwoord: luctor et emergo (ik worstel en kom boven).

WhatsApp Image 2022-12-08 at 17.03.46