Zoek in de site...

Studiekeuze lastig? Kies voor jezelf!

Door: Miriam Groenen-Ruis

Een studie kiezen is één van de lastigste zaken die je als scholier te doen staat. Het bepaalt voor een deel hoe jij jouw toekomst vorm geeft. Waar ben je goed in, waar liggen de meeste carrièreperspectieven, en wat wordt van je verwacht? Echter de allerbelangrijkste vragen, die we onszelf vaak vergeten te stellen, luiden: Wie ben ik? Wat is mijn missie?
Het advies dat ik mijn leerlingen mee geef is vooral ‘volg je hart’. Als je dit consequent weet toe te passen, dan zal de toekomst zich vanzelf vormgeven, omdat je eerlijk bent naar jezelf.  Als je werkt vanuit passie straal je dat uit, enthousiasmeer je anderen en ligt de wereld aan je voeten.

We vinden het eng om op onze intuïtie te vertrouwen, zeker als het gaat om belangrijke beslissingen zoals een studiekeuze.  We begeven ons graag op vaste grond. Onzekerheid over wat komen gaat leidt ons vaak naar het kiezen van een veilige, zekere toekomst. En met de komst van het leenstelsel arriveren we zo snel mogelijk op ons eindstation. Carrièreperspectieven vormen een grote factor in onze keuze voor een studie. Echter een kwart van alle universiteitsstudenten valt na het eerste leerjaar uit, van wie ongeveer de helft zegt dat dit te wijten is aan ‘andere verwachtingen’ of een ‘verkeerde studiekeuze’.

Hoe bepaal je wat je over 5 jaar gaat doen? De wereld verandert in sneltreinvaart. Het is daardoor niet te voorspellen hoe de wereld er over 5 à 10 jaar uit zal zien. Welke banen zijn erbij gekomen, en welke zijn verdwenen? Waar het vroeger vrij normaal was om je hele leven voor dezelfde baas te werken, is het tegenwoordig helemaal zo gek nog niet om te denken dat je in je leven meerdere keren van baan, en wellicht zelfs van sector zult veranderen. De enige constante factor in jouw toekomst, ben jezelf. En hoeveel je jezelf ook ontwikkelt, op theoretisch, praktisch of persoonlijk vlak, de belangrijkste waarden liggen al in jou verankerd sinds je kindertijd.

Tijdens een loopbaancoaching sessie werd me de vraag gesteld waar mijn ouders vroeger altijd over opschepten als ze het over mij hadden. Antwoorden die voortvloeiden uit die vraag kwamen neer op authenticiteit, eigenwijsheid, ondernemend, het opzoeken van de spotlights en diverse vormen van creativiteit. Dit zijn kwaliteiten uit mijn jeugd, maar ik vind ze nog steeds terug in mijn werk als docent, kunstenares en zangeres.

Hoewel mijn ouders mij in eerste instantie niet geheel steunde in mijn keuze voor de kunstacademie, mijn broer mocht eerder namelijk ook niet naar het conservatorium, zagen ze tijdens een open dag wel in dat dit de plek was die echt bij mij paste. Als ouder wil je natuurlijk het beste voor je kind. Maar wat betekent dat? Een goede baan die enkel resulteert in een bepaald geldbedrag op het einde van de maand? Óf een goede baan waar je energie van krijgt, waar je vol passie ’s ochtends je bed voor uit komt, waar je ’s avonds niet over uitgepraat raakt en die tevens resulteert in een bepaald geldbedrag op het einde van de maand? Uiteindelijk gaat een studie voornamelijk over het eigen maken van een bepaald denkniveau en vaardigheden die breed inzetbaar zijn. Natuurlijk wordt je opgeleid in een bepaald specialisme, maar je lerende leven eindigt niet bij je bachelor- of masterdiploma. Zeker in de huidige tijdgeest zal er gedurende jouw loopbaan sprake zijn van ‘een leven lang leren’.

Na mijn vwo koos ik, ondanks sociale druk om voor een universitaire studie te kiezen, heel bewust voor een hbo-studie aan de kunstacademie in Breda. Ik had behoefte aan creativiteit, autonomie en zelfreflectie. Maar ik voelde ook een sterke behoefte om mijn lichaam te gebruiken om iets nieuws te creëren. Het heeft me in veel opzichten enorm veel inzicht verschaft. Vrijheid van denken, niet afgaan op wat anderen je vertellen, maar zelf vragen durven stellen. In die zin heeft de kunstacademie me veel meer geboden dan enkel een studie in kunst en vormgeving. Na mijn hbo-bachelor behaald te hebben, ben ik direct gestart aan de docentenopleiding. Ik had behoefte aan theoretische kennis over kunst- en cultuur, maar ook mijn interesse voor psychologie kon een plaatsje krijgen in de vakken pedagogiek en didactiek. En daarnaast sta ik graag voor een groep, hou ik van het contact met mijn leerlingen, vind ik het leuk om de theorie van de kunsten over te brengen aan mijn doelgroep bovenbouw havo/vwo, en geniet ik er van als ik zie dat mijn leerlingen zich in de tijd ontwikkelen in kennis en vaardigheden, maar vooral ook in durf, autonomie en volwassenheid. Ik voel trots wanneer ik een bijdrage heb kunnen leveren aan het succes van een ander, carrièrewise, maar ook op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. En nu werk ik, naast mijn baan als eerstegraads docent in het voortgezet onderwijs, en mijn werk als kunstenares en zangeres, als Teacher in Residence aan de Radboud Universiteit. Wie weet wat ik over 5 jaar doe…

Als 17-jarige scholier had ik mijn toekomst niet uitgestippeld. Ik had niet kunnen voorspellen dat ik op een dag zou werken op een universiteit. Ik ging enkel uit van mijn intuïtie. Iets waar ik achteraf alleen maar blij mee ben en waar ik een hele duidelijke les uit trek. De toekomst valt niet te voorspellen. In plaats van te bedenken welke baan misschien bij jou zou passen, is het zinvoller om na te gaan waar jouw hart sneller van gaat kloppen. Laat je keuze niet gebaseerd zijn op angsten en onzekerheden, maar op passie en mogelijkheden! Kies niet voor een uitgestippelde toekomst, maar kies voor jezelf!

Bronvermelding:
Veldhuizen, R. (6 april 2018). Een kwart van universiteitsstudenten stopt met hun studie – Klopt dit wel? Geraadpleegd op 10 oktober 2019, www.volkskrant.nl
Robinson, K. (2016), Buiten de lijntjes: herontdek je creativiteit. Houten – Antwerpen: Unieboek | Het spectrum bv