Een goed begin
De eerste werkdag ben ik op weg naar school: heerlijk heuvelop, de fiets in standje eco . Voor mij doemt een jongetje op –een brugklasser, dat kan niet missen- lopend naast zijn fiets, zijn hoofd steunend op zijn stuur. Hij ziet er stoer uit; de ene helft van zijn haar opgeschoren, de andere halflang. Bij het inhalen kijk ik hem aan en zie een traan rollen over zijn gezicht. Ik stop. Hij krijgt van alle inspanning geen lucht en weet eigenlijk ook niet meer hoe hij op school moet komen. We praten even, stappen weer op en suizen naar beneden. Een vrolijke groet; hij weet weer hoe verder te gaan.
Ik was vergeten hoe groot de overgang van de basisschool naar de middelbare school kan zijn. Hoe groot de onzekerheid. Hoe belangrijk een steuntje in de rug kan zijn, al is het een kort praatje van een voorbijgaande fietser. Mijn gedachten gaan uit naar de geslaagden van afgelopen jaar die óók net een frisse start hebben gemaakt, vaak in een andere stad met nog onbekende medestudenten. Er zal misschien niet openlijk een traan rollen, maar toch. Naast opwinding en enthousiasme hebben ze vast ook vragen over wat hen te wachten staat, of ze de verwachtingen kunnen waarmaken. Zal ik makkelijk nieuwe vriendschappen sluiten? Heb ik voldoende studiebagage? Heb ik een goede keuze gemaakt? Het vinden van een geschikte kamer en zelf je kostje koken kunnen daarbij kinderspel lijken.
Bij elke verandering in je leven is het fijn als de overgang soepel verloopt, als er een helpende hand of meedenkend iemand is. Laat dit nu de kerntaak zijn van mijn nieuwe functie dit jaar als Teacher in Residence bij Klassieke Talen, het versoepelen van de overgang tussen voortgezet en universitair onderwijs. In mijn rol als TiR wil ik komend jaar onder meer in beeld krijgen hoe eerstejaarsstudenten GLTC de overgang naar de universiteit ervaren: wat gaat goed en waar is er ruimte voor (of noodzaak tot) verbetering? Denk aan benodigde studievaardigheden die wel of niet aangeboden zijn op de middelbare school. Komt de studie overeen met het beeld dat ze ervan hadden op grond van de informatie van de voorlichting(en)? Dit geeft houvast om concrete plannen te maken.
Daarnaast wil ik graag meewerken aan het opzetten van projecten voor middelbare scholieren met Grieks en/of Latijn waarin ze een breder beeld krijgen van de inhoud van de studie en de werkwijze op de universiteit. Daarbij vind ik het belangrijk om leerlingen te stimuleren om buiten de muren van hun eigen school te gaan en mee te doen aan activiteiten die aangeboden worden door universiteiten (de Radboud heeft een uitgebreid programma!), met name bij de letterenstudies. Aangezien mijn hart nu eenmaal het snelst gaat kloppen van Klassieke Talen, hoop ik speciaal deze studie in het blikveld van leerlingen te krijgen. Ik heb zin om samen met mijn collegae aan de slag te gaan.
In gedachten zie ik het fietsertje opgelucht zwaaien: een zetje kan genoeg zijn voor een goed begin.