Open de deuren en verlaag de drempel
In april van dit jaar gaf prof. dr. Volker Manuth een ontzettend interessante masterclass over de aankoop van De Vaandeldrager aan een aantal leerlingen van vwo 5. Om precies te zijn zes leerlingen, van wie ik er vier van mijn eigen middelbare school had meegenomen. In de auto onderweg naar huis, zei één van die kinderen: ‘Mevrouw, waarom waren er maar zo weinig andere leerlingen? Ik weet zeker dat heel veel leerlingen dit leuk hadden gevonden!’
Geen enkele van deze leerlingen kwam uit Nijmegen en het zette me aan het denken. Over de relatie tussen de universiteit en de stad waar ze staat. De Erasmustoren waarin ik werk mag geen ivoren toren worden, maar toch komt de universiteit als instituut op anderen wellicht intimiderend over: daar werken vast Hele Slimme Mensen die je niet lastig moet vallen met je nieuwsgierigheid of vragen die zij vast heel dom vinden. De drempel is voor sommigen nog heel hoog, zo bleek ook toen ik een oud-leerling (een eerstegeneratiestudent) vroeg naar haar eerste collegeweek. ‘Het is top; ik voel me heel wat op zo’n universiteit!’
Als Teacher in Residence is mijn voornaamste taak om de overgang van de middelbare school naar de universiteit soepeler te maken, en die drempel speelt daar blijkbaar wel een grote rol in. Een intensievere samenwerking met middelbare scholen zou daarbij kunnen helpen, waarbij de universiteit echt een sparringpartner kan zijn voor scholen. Het Radboud Pre-University College speelt daar al op in door bijvoorbeeld de hulp bij bijvoorbeeld het profielwerkstuk en academische vaardigheden, maar ook de Teachers in Residence zouden daar een rol in kunnen spelen.
Eind vorig jaar heb ik contact gezocht met docenten Kunst van de middelbare scholen in Nijmegen, met als doel een klein netwerk te vormen. Want een leerling met een vraag kan door zijn of haar docent op de fiets worden geschopt en naar de universiteitsbibliotheek fietsen voor het perfecte boek, of een heel toffe masterclass. En zo hoop ik dat het verhaal van professor Manuth – of welk ander verhaal – dit schooljaar een veel groter publiek heeft.