Zoek in de site...

Marloes Berghege

Marloes BerghegeMarloes Berghege studeerde cultuurwetenschappen (BA) aan de universiteit van Maastricht en theaterwetenschappen (MA) aan de universiteit van Amsterdam. Na jaren als theaterproducent gewerkt te hebben, werkt ze nu als freelance schrijfster voor o.a. &C, het platform van Chantal Janzen. Daarnaast komt dit jaar haar eerste feelgoodroman uit bij uitgeverij LS Amsterdam en is ze druk als ghostwriter. Inmiddels is ze ruim tien jaar actief op de arbeidsmarkt en merkt ze dat haar bachelor cultuurwetenschappen haar veel skills heeft bijgebracht die ze dagelijks inzet.

Foto: Annebel Eppinga

Miriam Groenen-Ruis, Teacher in Residence van het Radboud Pre-University College of Society, sprak met Marloes over haar ontwikkeling op het gebied van studie en beroep.

Je studietijd is dé tijd tot zelfontplooiing
Voor Marloes was de weg naar de geesteswetenschappen niet direct gelegd. Tijdens haar vwo-opleiding had ze gekozen voor het profiel economie & maatschappij, en het vak economie vond ze altijd al erg leuk. Maar ze vond ook andere vakken heel boeiend. Naast economie behoorde namelijk ook geschiedenis en de talen tot haar favoriete vakken en was ze ook zeker geïnteresseerd in literatuur. Na de middelbare school koos ze voor de studie International Business. Al snel bleek deze studie te ‘saai’ voor Marloes. Voor haar moest haar studie staan in het kader van zelfontplooiing. Bij de studie bedrijfskunde was daar geen ruimte voor en lag de focus vooral op een carrière in de harde, zakelijke wereld. Na een half jaar stopte zij met haar opleiding. ‘Ik had het toen heel moeilijk. Iedereen had een zeer sterke mening over wat ik met mijn leven moest doen. Ik ben toen naar Spanje gegaan voor een cursus Spaans, maar ook om te bedenken ‘wat wil IK eigenlijk?’ Ik wist absoluut niet wat ik wilde studeren, maar wat ik wel wist was dat ik mezelf op allerlei fronten wilde ontdekken en ontplooien.’

Tijdens een open dag kwam Marloes in aanraking met de studie cultuurwetenschappen. ‘Alle vakken vond ik super interessant. Ik heb los gelaten wat ik dan precies wilde gaan worden, dat plaatje. Dat hielp mij te realiseren dat dit was wat ik zocht. Ik blonk niet in één ding uit, ik had niet één purpose in life. Ik vond het leuk om door oude boeken te spitten, maar ook om regelmatig les te krijgen van een hele andere leraar, om de wereld steeds weer heel anders te benaderen en om mee te doen met politieke of filosofische discussies. Mij alleen specialiseren in bijvoorbeeld filosofie had ik persoonlijk te heftig gevonden.’

Wat heb je geleerd tijdens je studie en hoe gebruik je dat in je dagelijkse werk?
‘Bij cultuurwetenschappen leer je over hele diverse dingen, dat draagt bij aan de algemene ontwikkeling’. Vooral van het actief meediscussiëren over ontelbare onderwerpen heeft Marloes veel geleerd. ‘Het is oké om een standpunt te hebben dat afwijkt van wat gangbaar is.’ En ook het zelfstandig onderzoek doen en het wisselende perspectief waarmee je de wereld kunt bekijken was zeer leerzaam. ‘Als ghostwriter schrijf ik nu boeken voor anderen. Ik help mensen hun verhaal en gedachten zo goed mogelijk te ordenen en op te schrijven. Voor het boek DRUKS, een boek over leven met adhd als superkracht, dook ik enkele maanden lang helemaal in dat onderwerp, en dat onderdompelen vind ik heel leuk en interessant. Nu weet ik bijvoorbeeld alles over adhd en ook vanuit het perspectief van iemand mét adhd. Dat was ontzettend leerzaam en heeft mij als mens ook veel mooie inzichten opgeleverd. Als ik nu reviews lees op bol.com zie ik dat het heel belangrijk is geweest dat dat boek er kwam, en dat maakt het werk heel dankbaar.’

Natuurlijk is ook het vele schrijven terug te brengen op haar studie: ‘Cultuurwetenschappen was veel schrijven en ieder blok over totaal andere thema’s. Verdiepen, mijn tanden erin zetten, er iets over schrijven en repeat. Dat is precies wat ik nu in mijn werkende leven doe.’
Andere elementen die Marloes geleerd heeft bij haar studie cultuurwetenschappen zijn: analytisch denken, kritisch nadenken, een eigen mening vormen, bronnen zoeken, vragen leren stellen en onderzoek pragmatisch maken. ‘Uiteindelijk moet je toewerken naar een essay van een  x-aantal woorden. Je kunt niet blijven zwetsen, je moet ergens naartoe. En iedere 2 maanden begin je opnieuw. En nog een keer, en nog een keer. Tijdens mijn studie is mij altijd geleerd dat je door te experimenteren, falen, nog meer experimenteren, en altijd met een kritische blik naar de wereld en jezelf, heel veel kan leren.’

Het leven ná de studie
Volgens Marloes moet het kneden van je studie tot een beroep heel erg uit jezelf komen. En je moet het de tijd geven om zich te kunnen vormen. Tijdens haar master theaterwetenschappen werkte Marloes als vrijwilliger bij een theaterfestival. ‘Ik dacht toen: Ik moet gewoon die wereld leren kennen, er bij zijn en dan zie ik het wel.’ Snel daarna kreeg ze een functie als vrijwilligerscoördinator, waarmee ze voet aan wal kreeg in de theaterwereld. Hier heeft ze jaren gewerkt als producent en zakelijk leider, o.a. bij het Amsterdam Fringe Festival.
Volgens Marloes zou er vanuit universiteiten meer aandacht mogen komen om studenten te ondersteunen hun kennis en kunde praktisch handvatten te geven. Stage lopen ziet zij als een grote aanrader, al is het maar om banen uit te proberen om ze later af te kunnen kruisen. ‘Toen ik 30 was gooide ik het roer om. Ik wilde uit de theaterwereld en gaan schrijven. Het is me gelukt, maar ik moest flink volhouden, talloze stukken schrijven en stages lopen voor minder geld om maar een voet tussen de deur te krijgen. Ik vind dat jagen om ergens binnen te komen ook wel leuk. Dat zit in mij en leer je niet bij je studie.’

Haar eerste ingang in de schrijverswereld vond Marloes via de Metro-krant, waar zij geplaatst werd als winnares van de dagelijkse lezerscolumn. In haar ‘brief’ aan Tom Dumoulin gaf ze een inkijkje in haar huiskamer en schreef ze hem hoe onaanspreekbaar haar man was geweest gedurende de Giro d’Italia die Tom uiteindelijk won. Deze column vormde voor haar dé springplank naar &C, waar ze een tijd lang iedere dinsdag positieve brieven, odes, schreef naar bekende Nederlanders. Toen de BN’ers ‘op’ waren, was het tijd voor iets nieuws en sindsdien schrijft ze voor &C wekelijks columns over haar zwangerschappen, het moederschap en de peuterpuberteit.

En… hoe zit het met geld?
Als schrijver kun je nooit echt inschatten hoe de kassa rinkelt. Wanneer je boeken schrijft, komen de fees, royalty’s of best-seller-bonussen pas later binnen en hoeveel artikelen je iedere maand mag en kan publiceren verschilt ook telkens. Een serie columns voor bijvoorbeeld &C is dan een erg prettige zekerheid. ‘Soms heb je ineens een klapper, andere momenten valt het wat tegen. Je moet hard werken en veel schrijven’. Haar doel is om te onderzoeken hoe ze meer kan verdienen en tegelijkertijd meer vrije tijd over kan houden. Je kan nou eenmaal maar zoveel schrijven in een week. Daarvoor zijn veel opties (e-books, publiek spreken). Door zichtbaar te worden, o.a. op social media, gaan mensen je steeds meer zien als expert, en daar krijg ik veel nieuw werk uit.’ Alles bij elkaar opgeteld kan Marloes prima rond komen van haar beroep als freelance schrijver terwijl ze doet wat ze het liefste doet. En dat is goud waard!

De betekenis van succes
‘Succes voor mij betekent dat je doet wat je leuk vindt en vrijheid hebben in wat je doet. Ik ben altijd op zoek naar iets nieuws en denk dat ik nooit iemand ga worden die altijd hetzelfde doet. Zo ben ik niet en in de loop van de jaren ben ik dat gaan omarmen. Ik vind het fijn om op impulsen te kunnen reageren. Het gevoel dat je altijd dingen kan ondernemen en initiëren, dat vind ik een groot succes.'