Zoek in de site...

Valerie Meessen - Engelse Taal en Cultuur

VValeriealerie Meessen studeerde Engels van 2010 tot 2013 aan de Radboud Universiteit. Na haar Master te hebben behaald in de Letterkunde, besloot ze met de lerarenopleiding bij de Radboud Docenten Academie te beginnen. Docent worden zag ze niet gelijk als een roeping: ‘Ik begon met de lerarenopleiding vooral uit nieuwsgierigheid om uit te zoeken of het beroep iets voor mij zou zijn, en om een nieuwe uitdaging aan te gaan’.

De uitdaging die ze zocht vond ze in de lerarenopleiding, waar ze vaardigheden ontwikkelde in gebieden die ze bij andere universitaire opleidingen niet terugzag, waaronder leiderschap, zelfreflectie en presentatietechnieken: ‘De skills die ik heb ontwikkeld bij de Docenten Academie zijn niet alleen belangrijk geweest voor mijn docentschap,  maar ook voor mij als persoon. Daarnaast komen ze naar mijn mening van pas in ieder ander werkveld’.

Sinds het afronden van haar opleiding is ze werkzaam gebleven op haar stageschool. Vooral de afwisseling en het sociale aspect van haar baan als docent bevalt haar: ‘Geen dag is hetzelfde, en op den duur creëer je een goede band met je leerlingen. Vooral het volgen van leerlingen over verschillende jaarlagen is interessant, want je bent getuige van hun ontwikkeling van kind tot jongvolwassene’.

Ze werkt parttime in het onderwijs, en is hierdoor een zogenoemde ‘hybride docent’: ‘Ik blijf het leuk vinden om mijn werk als docent in het VO te combineren met andere werkzaamheden. Deze combinatie heb ik eerder bijvoorbeeld gemaakt met vertaalwerk, en recentelijk met mijn functie als Teacher in Residence bij de RU’.

Introductie op social media

“Ik werk sinds 2019 als Teacher in Residence op de Radboud Universiteit. Wat ik daar zo leuk aan vind? Dat ik meehelp om de overstap voor scholieren naar de universiteit te versoepelen. Zo leer ik ook om als docent verder te kijken dan het eindexamen en het vwo-diploma: waar leid ik ze eigenlijk voor op? Daarnaast hoop ik dat we als team van TiRs meer enthousiasme onder jongeren kunnen kweken voor talenstudies, die toch vaak een laag aanzien hebben en dat we ze meer inzicht kunnen geven in alle mogelijkheden die talenstudies bieden. Ik vind het belangrijk dat leerlingen een weloverwogen studiekeuze maken: of dat nu resulteert in de bèta, gamma, of alfa richting. Om de slogan van het Nationaal Platform voor de Talen te citeren: ‘een talenstudie is niet voor iedereen’’. Ik hoop echter wel dat leerlingen die de interesse en capaciteiten hebben voor een talenstudie zich niet laten ontmoedigen door misconcepties dat een taal studeren enkel en alleen taalverwerving is, of dat je met een talenstudie alleen docent kunt worden. Waarom studeer jij Engels?”

Blogs van Valerie