Zoek in de site...

‘Huts en niffo’: waarom slaan hiphop en rap aan?

Nederland kent sinds ruim 30 jaar een bloeiende nederhop-scene (nederhop is de term voor Nederlandstalige hiphop). Het begon aan het eind van de jaren ’80 met de Osdorp Posse, later gevolgd door artiesten als Extince, Brainpower, en weer later Diggy Dex en Typhoon. De zogenaamde ‘hip pop’, waarbij hiphop wordt gecombineerd met popmuziek, is in Nederland vandaag de dag eveneens groot, met namen als De Jeugd van Tegenwoordig, Lil’Kleine en Ronnie Flex. Nederhop en hip pop kenmerken zich door creatief taalgebruik. Zo staan de Nederlandstalige raps (en overigens ook raps in andere talen) vaak bol van de taalgrapjes, metaforen en nieuw bedachte of naar het Nederlands vertaalde woorden. De Jeugd van Tegenwoordig rapte “Nou kijk je gappie leeft zoet als een sappie / Ballin' ook al was mamma altijd wappie / Een goed begin is het halve werk / Maar een goed begin is maar de helft.” Door populariteit vinden woorden en uitdrukkingen, vaak afkomstig uit ‘straattaal’, hun weg naar dagelijks gebruik. Ook vinden veel Engelstalige woorden zo hun weg naar het Nederlands. Hoe zit die creativiteit precies in elkaar? Hoe komt zo’n taalgrap tot stand? Hoe kan het dat uitdrukkingen uit raps of hiphop aanslaan en zich verspreiden?

Interessante vragen

  • Hoe ziet het creatieve taalgebruik van nederhoppers er precies uit? Welke soorten creatief taalgebruik kun je onderscheiden?
  • Welke metaforen gebruiken nederhoppers in hun raps?
  • Hoe maken nederhoppers gebruik van taalgrapjes, metaforen, nieuw bedachte woorden enz. om hun imago op te bouwen?
  • Hoe verschilt het creatieve taalgebruik van nederhoppers van dat van Nederlandse (hedendaagse) dichters?
  • Waarom slaat popcultuur aan? Op welke manier vinden nederhop teksten hun weg naar het grote publiek en waarom blijven ze hangen?
  • Hoe vinden Engelstalige woorden via hiphop en rap hun weg naar het Nederlands?

Literatuur
Waszink, V. (2013). Woord! De taal van nederhop. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds.
De Jeugd van Tegenwoordig (2011). Handboek der Jeugd. Amsterdam: Nijgh & van Ditmar.
Samy Alim, H. (2006). Roc the Mic Right: the Language of Hip Hop Culture. New York: Routledge.
Sollie, A. (2012). Hip Hop Holland. Een talige karakterisering van Nederlandstalige rapteksten als genre. Masterscriptie Vrije Universiteit Amsterdam. Zie: www.annesollie.nl

Links
‘‘Ze roepen ‘Hou het straat’, dus ik timmer aan de weg’’ (2013)
Nederhop: meer dan doekoe en watskeburt (2012)
Onder de drie ton Views ben je geflopt (2015)
Rapbattles in Nederland een groeiend fenomeen (2015)

Deze handreiking voor een profielwerkstuk is gemaakt door de Faculteit der Letteren.