Zoek in de site...

Hoe schrijf je een goed boek?

Boeken zijn al eeuwenlang onderdeel van onze samenleving. Vroeger werd de informatie gebeiteld in steen of werden kleitabletten en boekrollen gebruikt. Tegenwoordig drukken we boeken vanuit computerbestanden of lezen we e-books. Je zou dus kunnen zeggen dat mensen altijd al graag lezen en dat lezen niet verveelt. Wat is er zo interessant aan het lezen van een goed boek? En wat zorgt ervoor dat we een boek goed vinden? Zijn er door de jaren heen verschillen te vinden in wat de mens graag leest?

Er zijn veel verschillende vragen te stellen over ons leesgedrag en over het schrijven van een goed boek. Denk ook maar eens aan jouw leeslijst voor het examen van het schoolvak Nederlands. Wat maakt dat de docent het ene boek wel goedkeurt voor de leeslijst en het andere niet. Wat moet een nieuw boek hebben om toegevoegd te mogen worden. Ook voor je profielwerkstuk kun je kiezen om in de wondere wereld van boeken te duiken.

Interessante vragen:

  • Wat maakt een boek goed?
  • Waarom is de Nederlandse literaire canon zoals hij is?
  • Wat hebben boeken die behoren tot de canon gemeen?
  • Wat maakt een tekst aantrekkelijk?
  • Welke invloed hebben uitgeverijen op de publicatie van boeken? Hoe wordt bepaald of een boek uitgegeven kan worden?

Bronnen:

Bax, S. (2019). De literatuur draait door : De schrijver in het mediatijdperk. Amsterdam: Prometheus.

Bax, S., & Mantingh, E. (2018). Een web van twintigste-eeuwse literatuur. Nederlandse Letterkunde, 23(3), 257-286.

Bennett, A. (2005). The author (The new critical idiom). London: New York.

Bennett, T. (2017). Writing and literature: Composition as inquiry, learning, thinking, and communication. Dahlonega, Georgia: University of North Georgia Press.

Delbanco, N. (2020). Why writing matters. New Haven: Yale University Press.

Earnshaw, S. (2014). The handbook of creative writing (2.nd ed.). Edinburgh: Edinburgh University Press.

Faulkner, S., & Squillante, S. (2016). Writing the personal : Getting your stories onto the page (Teaching writing series, volume 1). Rotterdam: Sense.

Knaller, S., Jandl, I., Schönfellner, S., Tockner, G., & Transcript Verlag. (2017). Writing emotions : Theoretical concepts and selected case studies in literature. Bielefeld: Transcript.

Deze handreiking voor een profielwerkstuk is gemaakt door de Faculteit der Letteren.