Zoek in de site...

Welke factoren spelen een rol bij het leren van een taal?

Kan jij je nog herinneren dat je je eerste woordjes zei? Waarschijnlijk niet, maar misschien kan je je nog wel herinneren dat je voor het eerst Engels kreeg op school. Het leren van die tweede taal ging waarschijnlijk lastiger dan het beheersen van je moedertaal. Hoe je je moedertaal leerde kan je je grotendeels niet eens herinneren, dat gebeurde gewoon. Hoe kan het dan dat het zoveel langer duurt voordat je je tweede taal onder de knie hebt? Dat is een vraag die vele wetenschappers zichzelf hebben gesteld.

Sommige academici geloven in de kritische periode, dat betekent dat mensen alleen in hun jeugd zeer goed zijn in het leren van een taal en een nieuwe taal nooit meer goed kunnen gaan beheersen als ze een bepaalde leeftijdsgrens zijn gepasseerd. Maar wat misschien wel een grotere rol speelt bij taalverwerving, is dat de functies van de hersenen geleidelijk minder goed worden naarmate mensen ouder worden. Ook zouden sociaalmaatschappelijke factoren, zoals de taalbeheersing van de ouders, familie en leraren, een grote rol kunnen spelen. Het is aan jou om de verschillende factoren in kaart te brengen die het verwerven van een moedertaal en/of tweede taal beïnvloeden.

Interessante vragen

  • Welke verschillen zijn er tussen het leren van de moedertaal en de tweede taal?
  • Krijgen we gevoel voor taal en taalstructuren alleen maar aangeleerd, of ook aangeboren?
  • Bestaat de kritische periode echt? Of gaan onze hersenen langzaamaan gewoon minder goed functioneren?
  • Welke sociaalmaatschappelijke factoren kunnen het leren van een taal beïnvloeden?

Literatuur

  • Baker, E.A., Don, J. & Hengeveld, K. (2013). ‘Taalverwerving’. In Taal en Taalwetenschap. Chichester: Blackwell Publishers.
  • Birdsong, D., & Molis, M. (2001). On the Evidence for Maturational Constraints in Second-Language Acquisition. Journal of Memory and Language, 44, 235-249.
  • Birdsong, D., & Vanhove, J. (2016). Age of second language acquisition: Critical periods and social concerns. In E. Nicoladis, & S. Montanari (Eds.), Bilingualism across the lifespan: Factors moderating language proficiency (pp. 163-182). Washington, DC: American Psychological Association.
  • Hakuta, K., Bialystok, E., & Wiley, E. (2003). Critical evidence: A Test of the Critical-Period Hypothesis for Second-Language Acquisition. Psychological Science, 14(1), 31-38.
  • Meulman, N., Wieling, M., Sprenger, S. A., Stowe, L. A., & Schmid, M. S. (2015) Age Effects in L2 Grammar Processing as Revealed by ERPs and How (Not) to Study Them. PLoS ONE, 10(12), 0143328. doi:10.1371/journal.pone.0143328.
  • Voor nóg meer informatie over taalverwerving, kijk op de site van Paula Fikkert, Hoogleraar  eerste taalverwerving aan de Radboud Universiteit: https://www.fikkert.com/publications.

Deze handreiking voor een profielwerkstuk is gemaakt door de Faculteit der Letteren.