Zoek in de site...

Fake news

Als er een kreet is die het nieuws van de afgelopen jaren karakteriseert, dan is het wel ‘fake news’, ofwel nepnieuws. Hele websites en Twitteraccounts staan vol van berichten die soms totaal bij elkaar verzonnen zijn, of die deels niet waar zijn. Bij alles wat je leest, zou je je kunnen afvragen in hoeverre het waar is. Meestal wordt fake news verspreid met als doel iets/iemand schade toe te brengen of om er politiek of financieel beter van te worden.

Interessante vragen:

  • Wat is de invloed van fake news?
  • Waarom geloven mensen fake news?
  • Welke mensen zijn gevoelig voor fake news?
  • Wat is de verhouding tussen de politiek en fake news?
  • In hoeverre heeft fake news effect op organisaties en instanties?

Bronnen:

Andrew, S., & Damian, J. (2018). Discursive deflection: Accusation of “fake news” and the spread of mis- and disinformation in the tweets of president trump. Social Media Society, (2018).

Anthony, A., & Moulding, R. (2019). Breaking the news: Belief in fake news and conspiracist beliefs. Australian Journal of Psychology, 71(2), 154-162.

Fox, J. (2020). ‘fake news’ – the perfect storm: Historical perspectives*. Historical Research, 93(259), 172-187.

Paschen, J. (2019). Investigating the emotional appeal of fake news using artificial intelligence and human contributions. Journal of Product and Brand Management, (2019).

Rodgers, M. (2018). Fake news: A new enemy of learning. The National Teaching & Learning Forum, 27(4), 9-11.

Spohr, D. (2017). Fake news and ideological polarization: Filter bubbles and selective exposure on social media. Business Information Review, 34(3), 150-160.

Yonghun, J., Chang-Hyeon, P., & Yeong-Seok, S. (2019). Fake news analysis modeling using quote retweet. Electronics, 8(12).

Deze handreiking voor een profielwerkstuk is gemaakt door de Faculteit der Letteren.