Module: Procesbegeleiding
In deze module vind je lesmateriaal, literatuur en websites om je op gang te helpen met het schrijfproces van je PWS.
Lesmateriaal
Beginnen met je PWS
Het schrijfproces van je PWS valt of staat met een PWS-planning.
Hand-out 1 (pdf, 157 kB): ‘Een profielwerkstuk: hoe doe ik dat?’
Hand-out 2 (pdf, 165 kB): ‘Hoe maak ik een PWS-planning?’
Tijdens het schrijfproces
Tijdens het schrijven van je PWS is de begeleiding van je docent een belangrijke factor. Deze biedt je de richtlijnen aan die voor het PWS op jouw school van toepassing zijn. Wil je je eigen werk controleren? Dan vind je hier een checklist met de algemene richtlijnen.
Hand-out 3 (pdf, 163 kB): ‘Hoe schrijf ik productief en efficiënt?’
Hand-out 4 (pdf, 149 kB): ‘Peer-reviewing: waarom is dat handig voor mij?’
Checklist (pdf, 281 kB): Algemene richtlijnen PWS
Meer weten?
Literatuur
Berg, I. K. & Szabó, P. (2005). Oplossingsgericht coachen. Zaltbommel: Thema.
Diekstra, R. (1999). Ik kan denken/voelen wat ik wil. Lisse: Swets & Zeitlinger.
Dirven, J. & Haag, E. (2008). Schrijven in stappen, handboek voor de verslaglegging van literatuuronderzoek. Utrecht: Lemma.
Jong, J. de (2011). Handboek academisch schrijven, in stappen naar een essay, paper of scriptie. Bussum: Coutinho.
Korthagen, F. et al. (2002). Docenten leren reflecteren: systematische reflectie in de opleiding en begeleiding van leraren. Soest: Nelissen.
Lingsma, M. & Scholten, M. (2001). Coachen op competentieontwikkeling. Soest: Nelissen.
Oost, H. (2004). Een onderzoek begeleiden. Baarn: H.B. Uitgevers.
Websites
‘Feedback geven, een sterke leerkrachtvaardigheid’ van E. Kamphuis en K. Vernooy
‘Seven keys to Effective Feedback’ van Educational Leadership
Simple Peer Feedback (YouTube)
Hoe ziet een onderzoeksproces eruit (in stappen)?