2 vrouwen in gesprek
2 vrouwen in gesprek

Leergang: Curriculumontwikkeling op School

In dit programma staat het leidinggeven aan curriculumontwikkeling en het reflecteren op curriculumkeuzes als schoolleider centraal. 

    Algemeen

    Wat ga je leren?

    In deze leergang helpen we jou beter in staat zijn om leiding te geven aan curriculumontwikkelingen op je school, opdat de kans dat deze succesvol verlopen – dat wil zeggen: de leerlingen ten goede komen – zo groot mogelijk wordt. In elke bijeenkomst staan we stil bij een centrale vraag die hierbij aan de orde is. Die vragen zijn:

    1. Hoe zorg ik met mijn schoolteam voor overeenstemming over de bedoeling, doelen en het belang van het primair onderwijs, en waarom is dit nodig?
    2. Welke onderwijskennis hebben wij nodig om doordachte en onderbouwde curriculumkeuzes te maken die onze leerlingen ten goede komen?
    3. Wat vragen de door ons gewenste curriculumontwikkelingen van de inrichting van onze schoolorganisatie?
    4. Welke condities maximaliseren de kans dat de implementatie van de door ons gewenste curriculumontwikkeling slaagt?
    5. Hoe kan ik mijn rol van onderwijskundig leider in elke fase van onze curriculumontwikkeling het beste invullen?

    Na afloop van deze leergang:

    • Ben je in staat om een samenhangende en wetenschappelijk onderbouwde visie op leren en lesgeven te formuleren, hierover in gesprek te gaan met het team en andere belanghebbenden (zoals in ieder geval ouders), en op basis van die visie weloverwogen en gerichte keuzes te maken in de doelen en het proces van continue curriculumontwikkeling;
    • Kun je reflecteren op de persoonlijke rol, mogelijkheden en behoeften tijdens curriculumontwikkelingen in het verleden en heden, verwoordt daarbij de invloed van eerder verworven gedachtengoed, eigen waarden, normen en gewoontes, en formuleert op basis daarvan (en input van anderen) ontwikkelpunten voor je eigen continue ontwikkeling als onderwijskundig leider;
    • Kun je jezelf beoordelen op de veranderingen die zijn bewerkstelligd in je eigen organisatie en je eigen gedrag en kun je verwoorden hoe en waarom deze veranderingen tot stand zijn gekomen en in stand kunnen worden gehouden, in elk van de verschillende fasen van curriculumontwikkeling (analyse, ontwerp, implementatie en evaluatie);
    • Kun je interne en externe bronnen (data formatief en summatief handelen) te benutten als input voor de uitwerking van het geformuleerde praktijkplan en de geplande (en deels uitgevoerde) implementatie activiteiten;
    • Ben je in staat een betekenisvol proces van teamleren op gang te brengen rondom curriculumontwikkeling gebaseerd op verworven eigen waarden, normen, gedachtengoed in relatie tot de collectieve waarden en opvattingen van het team;
    • Ontvang je een officieel certificaat.

    Instroomeisen

    • Dit programma is bedoeld voor geregistreerde schoolleiders werkzaam in het primair onderwijs. Ook is er enige ruimte voor kwaliteitscoördinatoren, intern begeleiders of andere collega's om deel te nemen. Neem in dat geval contact op met de cursuscoördinator.

    Deze cursus binnen jouw organisatie?

    Onze opleidingen en cursussen bieden wij ook incompany aan. We informeren je graag over de mogelijkheden. 

    Meer informatie over incompany

    024 - 361 25 11

    Dit zeggen oud-deelnemers

    Endorsement coos 1

    Testimonial: Pjotr van der Marel

    De leergang hielp Pjotr van der Marel, directeur van de St. Bonifaciusschool, om strategische keuzes te maken. Inzichten in backwards design, PLG en TAO gaven hem concrete handvatten voor teamontwikkeling en onderwijsverbetering.

    Startdatum

    01 september 2026, 12:30
    Plaats
    Nijmegen
    Kosten
    € 3.475
    Onderwijsvorm
    Op locatie
    Voertaal
    Nederlands
    Bijeenkomsten
    01 september 2026, 12:30 - 15:30
    15 september 2026, 10:00 - 16:00
    29 september 2026, 10:00 - 16:00
    13 oktober 2026, 10:00 - 16:00
    03 november 2026, 10:00 - 16:00
    17 november 2026, 10:00 - 16:00
    15 december 2026, 12:30 - 15:30
    Aantal bijeenkomsten
    7

    Factsheet

    Type onderwijs
    Leergang
    Toelatingseisen
    Post-hbo niveau
    Studie uren
    115
    Studielast (ECTS)
    4
    Accreditatie
    Schoolleidersregister PO: 90 punten
    Eindresultaat
    Certificaat

    Contactinformatie

    Heb je een vraag over deze cursus? Of twijfel je of dat deze cursus bij jou past? Neem contact op met de cursuscoördinator: radboudcsw [at] ru.nl (radboudcsw[at]ru[dot]nl) of tel. 024 - 361 25 11. 

    Opzet van de cursus

    Het programma bestaat uit een startbijeenkomst, vijf inhoudelijke bijeenkomsten en een afsluitende bijeenkomst van bij elkaar 36 uur. Naast de bijeenkomsten vinden ook twee digitale coachingsmomenten plaats (2 x 30 minuten). Ter ondersteuning van de bijeenkomsten krijgen je toegang tot de afgeschermde online leeromgeving Brightspace. Je vindt hier alle relevante informatie en bronnen. Gedurende en na afloop van de vijf inhoudelijke bijeenkomsten schrijven deelnemers een praktijkplan. D.m.v. het praktijkplan wordt de transfer van het geleerde in de praktijk geborgd. De totale studiebelasting, inclusief het schrijven van het praktijkplan, voorbereiding voor de presentatie en het lezen van de literatuur, is 115 uur. Dit staat gelijk aan 4EC

    Meer informatie?

    In de brochure vind je uitgebreide informatie over de inhoud en het programma van deze cursus. 

    Vraag brochure aan

    Brochure curriculumontwikkeling op school

    Dr. Tjip de Jong

    Docent dr. Tjip de Jong Tjip is universitair docent van de
    masteropleiding Curriculumontwikkeling van Primair
    Onderwijs (CoPO) aan de Radboud Universiteit. Daarnaast
    is hij zelfstandig adviseur, auteur van verschillende
    managementboeken, waaronder Verslaafd aan organiseren
    en maker van de veelbeluisterde onderwijspodcast Tjipcast.

    Dr. Tjip de Jong
    Dr. Tjip de Jong

    Erik Meester MEd

    Docent Erik Meester is opleidingscoördinator en ontwikkelaar van de masteropleiding Curriculumontwikkeling van
    Primair Onderwijs (CoPO) aan de Radboud Universiteit. Eerder schreef hij Wetenswaardig – een boek over curriculumontwikkeling in het primair onderwijs – en vele
    vakpublicaties.

    Erik Meester MEd
    Erik Meester MEd

    Sarah Bergsen MSc

    Docent Sarah Bergsen is onderwijskundige, interim schoolleider en docent bij de bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs (PWPO) aan de Radboud Universiteit. Ook zij schreef verschillende artikelen en verscheen meermaals in het nieuws vanwege haar behaalde resultaten in de onderwijspraktijk.

    Sarah Bergsen

    Diantha de Kinkelder MSc

    Diantha de Kinkelder is schoolleider en zelfstandig onderwijsadviseur, met ervaring op onder andere excellente scholen en in het nieuwkomersonderwijs. Daarnaast is zij actief als interne en externe auditor. Vanuit haar expertise begeleidt zij scholen bij herstelopdrachten, duurzame kwaliteitsverbetering en het versterken van een professionele leercultuur.

    Diantha de Kinkelder

    Kosten

    De kosten van deze cursus zijn per editie verschillend.

    Deze kosten zijn vrijgesteld van BTW. Alumni van de Radboud Universiteit krijgen 10% korting, net als medewerkers van de Radboud Universiteit en het RadboudUMC. Prijzen zijn onder voorbehoud van wijziging.

    De kosten zijn inclusief: 

    • Boekenpakket
    • Lunch, koffie en thee tijdens fysieke collegedagen
    • Inschrijf-, registratie- en administratiekosten

    Het is mogelijk om gespreid te betalen. Neem hiervoor contact op met de cursuscoördinator: radboudcsw [at] ru.nl (radboudcsw[at]ru[dot]nl) of tel. 024 - 361 25 11. 

    Inschrijving

    Deze cursus is geschikt voor deelnemers met een (minimaal) hbo denk- en werkniveau. Mocht je hier twijfels over hebben, neem dan contact op met de cursuscoördinator: radboudcsw [at] ru.nl (radboudcsw[at]ru[dot]nl) of tel. 024 - 361 25 11. Dan kunnen we samen bespreken of deze cursus bij jou past.

    Schrijf je nu in