Wat ga je leren?
In deze leergang helpen we jou beter in staat zijn om leiding te geven aan curriculumontwikkelingen op je school, opdat de kans dat deze succesvol verlopen – dat wil zeggen: de leerlingen ten goede komen – zo groot mogelijk wordt. In elke bijeenkomst staan we stil bij een centrale vraag die hierbij aan de orde is. Die vragen zijn:
- Hoe zorg ik met mijn schoolteam voor overeenstemming over de bedoeling, doelen en het belang van het primair onderwijs, en waarom is dit nodig?
- Welke onderwijskennis hebben wij nodig om doordachte en onderbouwde curriculumkeuzes te maken die onze leerlingen ten goede komen?
- Wat vragen de door ons gewenste curriculumontwikkelingen van de inrichting van onze schoolorganisatie?
- Welke condities maximaliseren de kans dat de implementatie van de door ons gewenste curriculumontwikkeling slaagt?
- Hoe kan ik mijn rol van onderwijskundig leider in elke fase van onze curriculumontwikkeling het beste invullen?
Na afloop van deze leergang:
- Ben je in staat om een samenhangende en wetenschappelijk onderbouwde visie op leren en lesgeven te formuleren, hierover in gesprek te gaan met het team en andere belanghebbenden (zoals in ieder geval ouders), en op basis van die visie weloverwogen en gerichte keuzes te maken in de doelen en het proces van continue curriculumontwikkeling;
- Kun je reflecteren op de persoonlijke rol, mogelijkheden en behoeften tijdens curriculumontwikkelingen in het verleden en heden, verwoordt daarbij de invloed van eerder verworven gedachtengoed, eigen waarden, normen en gewoontes, en formuleert op basis daarvan (en input van anderen) ontwikkelpunten voor je eigen continue ontwikkeling als onderwijskundig leider;
- Kun je jezelf beoordelen op de veranderingen die zijn bewerkstelligd in je eigen organisatie en je eigen gedrag en kun je verwoorden hoe en waarom deze veranderingen tot stand zijn gekomen en in stand kunnen worden gehouden, in elk van de verschillende fasen van curriculumontwikkeling (analyse, ontwerp, implementatie en evaluatie);
- Kun je interne en externe bronnen (data formatief en summatief handelen) te benutten als input voor de uitwerking van het geformuleerde praktijkplan en de geplande (en deels uitgevoerde) implementatie activiteiten;
- Ben je in staat een betekenisvol proces van teamleren op gang te brengen rondom curriculumontwikkeling gebaseerd op verworven eigen waarden, normen, gedachtengoed in relatie tot de collectieve waarden en opvattingen van het team;
- Ontvang je een officieel certificaat.