Onderwijsdagen 2024
Onderwijsdagen 2024

Maatwerktraining Zelfzorg

Hoe zorg je als zorgprofessional goed voor je cliënten én goed voor jezelf? Deze training is gericht op het empoweren van zorgprofessionals. Zo wordt hun vermogen versterkt om effectief en empathisch te werken, terwijl ze ook aandacht besteden aan hun eigen welzijn en gezondheid. Ontdek hoe de training een positief verschil kan maken voor je team en bijdraagt aan zowel persoonlijke groei als professionele ontwikkeling.
 

    Algemeen

    Over de training

    Dag in dag uit omgaan met emoties van anderen, kan een wissel trekken op je energie, bevlogenheid en eigen emoties. Hoe kun je je werk goed doen, zonder voorbij te gaan aan je eigen grenzen en behoeften? Hoe kan je anderen aanspreken op hun rol en verantwoordelijkheid? En hoe zorg je niet alleen goed voor je cliënten, maar ook voor jezelf? Belangrijk uitgangspunt daarbij is ‘jezelf als instrument’; het bewustzijn dat je jezelf inclusief alle patronen, talenten en valkuilen altijd meeneemt. Deze training van de Radboud Universiteitondersteunt je in het versterken van je veerkracht, inzetbaarheid, professionele intuïtie en integriteit. 

    Belangrijke focus van de training is het leren omgaan met morele stress. Deze vorm van stress is het gevolg van de heftigheid van keuzes en beslissingen die je moet maken in het werk. Dat kan leiden tot een knagend stemmetje in je geweten: Heb ik het wel goed gedaan? Had ik niet x of y? Zeker gezien de beperkte tijd die je beschikbaar hebt ligt het gevoel van tekortschieten op de loer. Net als het zogenaamde dirty hands syndroom, dat je in een keuze tussen kwaden uiteindelijk toch moet kiezen voor een suboptimale uitkomst. Vanuit de gezondheidszorg en defensie is er veel ervaring opgedaan met deze vormen van morele stress en morele verwonding. In deze training maken we dit bespreekbaar en geven we deelnemers handvaten om met deze situaties om te gaan.

    Voor wie is de training bedoeld? 

    De training is bedoeld voor teams van zorgprofessionals zoals jeugdzorgmedewerkers, psychologen, orthopedagogen en toegepast psychologen. Met een maximale groepsgrootte van 14 deelnemers kunnen we persoonlijke aandacht en interactie waarborgen.

    De training biedt meerdere perspectieven van waaruit deelnemers leren kijken naar hun eigen denken en handelen en biedt handvatten om bewust om te gaan met lastige casuïstiek, morele dilemma’s, persoonlijke en contextuele druk en een veeleisende caseload. 

    Wat levert de training op?  

    •    Inzicht in duurzame inzetbaarheid, kennis van zelfzorgstrategieën en de vaardigheid deze in te zetten en over te dragen aan anderen.
    •    (H)erkennen van ethische dilemma’s en morele stress, gericht op het verbeteren van cliëntenzorg door effectief moreel beraad.
    •    Meer veerkracht dankzij toepassing van positieve psychologie gericht op persoonlijk leiderschap, werkplezier en werkkwaliteit. 
    •    Inzet van intuïtie en gevoelskennis in zelfzorg en bij professioneel handelen.
    •    Beheersing van mindfulness-technieken voor persoonlijke ontwikkeling en stressmanagement
    •    Communicatievaardigheden voor effectieve samenwerking en zorg.
     

    Wat zeggen oud-deelnemers over de training?

    In opdracht van Jeugdzorgleert heeft de Radboud Universiteit de training 'Zelfzorg voor Jeugdzorgprofessionals' ontwikkeld. De training is destijds beoordeeld met een 9,4. Deelnemers uit die maatwerktraining zeggen over deze training:

     “Waar de kracht van de opleiding voor mij in zit, is dat alle onderwerpen zeer relevant waren en goed aansloten op de praktijk. Ik heb overal kleine stukjes uitgehaald die goed bij mijn eigen persoonlijke proces passen of die ik terugzie bij collega's en daar nu woorden aan kan geven.”

    “Je leert er veel over jezelf. Je kunt hier veel opsteken om dingen anders proberen te doen, het is verrijkend om buiten je eigen keuken te kijken naar andere opties in de manier waarop je je werk inricht en keuzes maakt?”

    Over onze aanpak

    Onze programma's kunnen op maat worden aangepast. Of het nu gaat om het volledige programma of slechts een deel ervan, wij bieden maatwerkopties aan die aansluiten bij jouw wensen en doelen. Heb je interesse in maatwerk? Samen voeren we een probleemanalyse uit en bekijken we hoe we jouw vraagstuk centraal kunnen stellen. Met onze expertise ontwikkelen we een verrassend leerprogramma om je kennis en vaardigheden op dit gebied te vergroten.

    De Radboud Universiteit biedt als opleidingspartner:

    • Een unieke mix van science, skills, and society, waarbij onderzoek en vaardigheden worden verbonden met maatschappelijke vraagstukken en praktijkuitdagingen;
    • Een visie op leren. We denken vanuit verschillende invalshoeken met je mee, voorbij het aanvankelijke vraagstuk;
    • Een aanpak van co-creatieve sessies, waarbij wetenschappers, praktijkexperts, partners uit je eigen organisatie en vertegenwoordigers van de doelgroep bij elkaar komen;
    • Een interventie met een leerprogramma die past bij de context van jou als opdrachtgever;
    • Een advies voor een mogelijk vervolg, met aandacht voor denk-, doe- en ontwikkelkracht en het creëren van maatschappelijke impact.

    Factsheet

    Type onderwijs
    Training
    Accreditatie
    De training levert een SKJ-accreditatieaanvraag op: het aantal punten is afhankelijk van het programma.

    Contactinformatie

    Heb je een vraag over deze maatwerktraining? Of ben je benieuwd hoe we het programma geheel op maat voor jouw organisatie kunnen ontwikkelen? Neem dan contact met ons op.

    Programma

    Het programma steunt op drie pijlers: Inzetbaarheid, Intuïtie, en Integriteit. Deelnemers leren over duurzame inzetbaarheid, het balanceren van werk en privé en het bewaken van persoonlijke grenzen. Daarnaast wordt intuïtie benut als essentieel onderdeel van zelfzorg en wordt integriteit aangesproken door morele kwesties in het werk te behandelen.

    In zes dagen komen verschillende thema’s aan bod zoals positieve psychologie, professioneel lef, effectieve communicatie, en mindfulness. Deze thema's zijn gericht op zowel de ontwikkeling van nieuwe inzichten als de praktische toepassing in de dagelijkse werkzaamheden.

    De trainingen worden versterkt door een digitale leeromgeving met aanvullend materiaal in de vorm van artikelen, podcasts en kennisclips.

    Inzetbaarheid

    • Aan te geven wat zij nodig hebben om hun werk duurzaam te kunnen doen;
    • Zelfzorg onderdeel te maken van hun professionele houding en regie te nemen over hun werk door grenzen te bewaken en tijdig rust te nemen;

    Intuïtie

    • Tools om vanuit ‘jezelf als instrument’ tot goede zorg te komen. Intuïtie vormt een integraal onderdeel in het dealen met complexe werksituaties;
    • Intuïtie leren zien als een essentieel onderdeel van zelfzorg. Leren te vertrouwen op eigen intuïtie en zo niet vervreemden in het werk;

    Integriteit

    • Door middel van moreel beraad ethische kwesties uit het werk te bespreken en samen te zoeken naar wat goede zorg in deze specifieke situatie betekent;
    • In gezamenlijkheid leren omgaan met morele stress als gevolg van complexe werksituaties. Een gezamenlijk vocabulaire ontwikkelen om deze morele stress te kunnen delen en bespreken.

    Docenten

    De docenten zijn wetenschappers en trainers met een achtergrond in communicatie, management, ethiek, gezondheid en psychologie en verbonden aan de Radboud Universiteit en het Radboudumc.

    Portret van Noelle Aarts

    Prof. Noelle Aarts

    Lees meer over Noelle
    Portretfoto Luc Dinnissen

    Communicatietrainer Luc Dinnissen

    Lees meer over Luc
    Portret Jorn ten Brink

    Jorn ten Brink MA

    Lees meer over Jorn