Wat ga je leren?
In deze online cursus (6 weken) leer je hoe je een positieve Cognitieve Gedragstraining opzet waarbij er aandacht is voor het stellen van doelen en de techniek van het G-schema waar de begeleider van een kind, adolescent of (jong) volwassene gebruik van kan maken in een één-op-één setting of met een groepje leerlingen. Je maakt kennis en oefent met enkele technieken die je kunt inzetten om een verandering in het denkproces in te zetten om daarmee een gewenste gedragsverandering te bewerkstelligen.
Bij Strategietraining wordt ingegaan op de achtergrond, de doelen en de opzet van de training zoals je deze kunt geven aan een leerling. De vraag die centraal staat is: hoe zorg je voor leermomenten (zogenaamde ‘wringmomenten’) in een opdracht, waardoor de leerling nieuwe strategieën, op velerlei vlak, leert herkennen bij zichzelf (en anderen) en deze bewust(er) gaat inzetten? Met deze training ligt een focus op het vergroten (bewust worden) van de cognitieve flexibiliteit van een leerling (en begeleider).
Kennis doe je op door middel van het lezen van (recente) wetenschappelijk literatuur en visueel materiaal met betrekking tot (positieve) cognitieve gedragstherapie, zelfregulerend leren en mindset. Daarnaast ga je met een eigen casus aan de slag en schrijf je een begeleidingsopzet.
Deze cursus is onderdeel van de RITHA Practitioner opleiding, waardoor je samen met andere deelnemers van deze opleiding aan de slag gaat. Voor deze cursus verwachten we dat je basisvaardigheden in academisch schrijven beheerst.
Na afloop van deze cursus:
- Kun je eerlingen/cliënten die vastlopen in het leren helpen bij het (terug)vinden van grip op hun eigen (leer)ontwikkeling;
- Weet je hoe te observeren, waarbij je je richt op wat er gezien wordt (gedrag), waarna er samen met de leerling/cliënt (en ouders/leerkracht/docent) gezocht kan worden naar de duiding van het gedrag (gedachten en gevoelens die hieraan ten grondslag liggen);
- Kun je hetgeen je in een begeleiding boven tafel krijgt adequaat bespreekbaar maken met de leerling/cliënt en anderen zodat er samen gezocht kan worden naar handelingsgericht vervolg (advies, begeleiding, training, therapie);
- Kun je door middel van begeleiding het inzicht van de leerling/cliënt en van jou als begeleider in zijn/haar gedrag, gevoel en gedachtes vergroten.
- Ontvang je een bewijs van deelname.