Wat ga je leren?
Deze online cursus (6 weken) richt zich op de sociale en emotionele ontwikkeling van begaafde en getalenteerde leerlingen. Er wordt een overzicht gegeven van de kenmerken en behoeften van hoogbegaafde subpopulaties, diversiteitskwesties en familie-/ouderproblemen. Daarnaast maak je kennis met de huidige onderwijsbenaderingen en begeleidingsinterventies.
Deze cursus is onderdeel van de RITHA Practitioner training. Je volgt deze cursus dan ook samen met deelnemers van deze training.
Na afloop van deze cursus:
- Kun je de huidige literatuur over de sociale en affectieve kenmerken en behoeften van leerlingen met (kenmerken van) hoogbegaafdheid analyseren en evalueren;
- Ben je bekend met de kenmerken en behoeften van leerlingen met (kenmerken van) hoogbegaafdheid en de implicaties voor de academische instructie, ethische leiderschapsontwikkeling en/of begeleidingsinterventies;
- Ken je de belangrijkste theorieën over de sociaal-emotionele, identiteits- en loopbaanontwikkeling van leerlingen met (kenmerken van) hoogbegaafdheid;
- Kun je leerlingen met (kenmerken van) hoogbegaafdheid helpen zich effectief aan te passen aan verschillende omgevingen, waaronder thuis, school en maatschappij;
- Heb je geoefend met het ontwerpen van lessen die zinvolle en boeiende sociale en affectieve bevatten, die het sociaal-emotioneel welzijn bevorderen, zoals copingvaardigheden, proactief aanpassingsgedrag, prestatievaardigheden en sociale vaardigheden;
- Ontvang je een bewijs van deelname.