Wat ga je leren?
In deze online cursus ga je je verdiepen in de modellen die zelfregulering beschrijven. Aan de hand van het model van Zimmerman (2002) ga je na waar in het leerproces de leerling/cliënt vastloopt en welke vaardigheden moeten worden verbeterd. Je leert ook wat je bereikt als je formatief evalueren hiervoor inzet. Ook worden tijdens deze module vragen beantwoord als: wat is de relatie tussen zelfregulering en hoogbegaafde leerlingen? Wat is het verschil met andere groepen leerlingen? Wat zegt onderzoek hierover? We sluiten de module af met een opdracht, waarin je voor een casus een plan ontwikkelt om het zelfregulerend vermogen te vergroten/versterken van een leerling/cliënt met (kenmerken van) hoogbegaafdheid.
Deze cursus is onderdeel van de RITHA Practitioner opleiding, waardoor je samen met andere deelnemers van deze opleiding aan de slag gaat. Voor deze cursus verwachten we dat je basisvaardigheden in academisch schrijven beheerst.
Na afloop van deze cursus:
- Kun je het proces van zelfregulering beschrijven;
- Kun de verschillende typen vaardigheden die horen bij zelfregulerend gedrag beschrijven;
- Kun je verwoorden wat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt over de relatie tussen (hoog)begaafdheid en zelfregulering;
- Kun je uitleggen wat formatief evalueren bijdraagt aan eigenaarschap/zelfregulering van leerlingen;
- Kun je het belang van aandacht voor zelfregulering bij leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid onderbouwen;
- Kun je zelfreguleringsvaardigheden van leerlingen in kaart brengen;
- Kun je geschikte interventies selecteren en/of ontwerpen om het zelfregulerend vermogen van de leerling met kenmerken van hoogbegaafdheid te versterken, passend bij de behoefte van de leerling(en);
- Weet je hoe je verschillende betrokkenen rondom de leerling(en) moet betrekken bij je aanpak;
- Ontvang je een bewijs van deelname.