Hoe RITHA bijdraagt aan betere ondersteuning voor (hoog)begaafde leerlingen

Incompany HB
Voor organisaties die hun kennis over hoogbegaafdheid willen versterken, is deze training een waardevolle investering
Naam
Noortje Diks & Baukje Maas

Bij Radboud Centrum Sociale Wetenschappen zetten we ons in voor de professionalisering van onderwijsprofessionals en samenwerkingsverbanden. Een belangrijk onderdeel hiervan is het versterken van kennis over hoogbegaafdheid, zodat scholen en ondersteuners beter kunnen inspelen op de behoeften van (hoog)begaafde leerlingen. Samenwerkingsverband Nieuwe Waterweg Noord nam deel aan Blok 1 van de Radboud International Training on High Ability (RITHA) om de kennis en ondersteuning in de regio te versterken. We spraken met gedragswetenschappers Noortje Diks en Baukje Maas over hun ervaringen met deze scholing.

Waarom deze scholing?

Noortje Diks vertelt: “Een belangrijk doel binnen ons activiteitenplan was het vergroten van expertise over hoogbegaafdheid op alle Havo/Vwo-scholen in de regio. De Radboud Universiteit werd gekozen vanwege de wetenschappelijke basis en de positieve ervaringen van eerdere deelnemers aan de ECHA-opleiding.”

Wat hebben jullie geleerd?

Tijdens de scholing kwamen diverse theorieën en modellen aan bod, zoals de zelfdeterminatietheorie en het model van Gagné. Baukje Maas vult aan: “We hebben veel geleerd over de essentiële eigenschappen van een begeleider van (hoog)begaafde leerlingen. Deze inzichten passen we inmiddels toe in de praktijk, bijvoorbeeld bij het begeleiden van leerlingen, het beargumenteren van versnelling en het signaleren van onderpresteren, zelfs bij leerlingen met hoge cijfers.”

Incompany-training als meerwaarde

Een groot voordeel voor het samenwerkingsverband was dat de scholing incompany werd aangeboden. Noortje benadrukt: “Dit zorgde ervoor dat we binnen onze regio direct samen konden werken met collega’s uit verschillende scholen.” Baukje voegt toe: “Daardoor zijn waardevolle contacten gelegd en structurele overleggen opgezet die bijdragen aan een duurzamere samenwerking. Dit versterkt niet alleen onze kennis, maar ook de continuïteit van ondersteuning voor (hoog)begaafde leerlingen.”

Aanrader voor andere organisaties

Beiden raden de scholing zeker aan. Noortje: “Voor organisaties die hun kennis over hoogbegaafdheid willen versterken, is deze training een waardevolle investering.” Baukje: “De driedaagse start bood een breed perspectief op verschillende aspecten van hoogbegaafdheid en gaf ons de kans om een eigen visie te vormen.”

Benieuwd naar ons volledige hoogbegaafdheidsaanbod? 

Bekijk het hier