Incompany samenwerking RITHA PPO Rotterdam

Beeldmerk PPO Rotterdam
Een actieve groep staat in de startblokken om ervaringen uit deze training in de praktijk te brengen.
Naam
PPO Rotterdam

In 2021 hebben de Radboud International Training on High Ability (RITHA) en PPO de handen ineengeslagen om regionale groepen studenten vanuit hun eigen samenwerkingsverband (PO en VO) op te leiden op het gebied van hoogbegaafdheid. Deze in-company trajecten brengen professionals uit regionale samenwerkingsverbanden bij elkaar om samen te werken aan de ontwikkeling van onderwijs- en begeleidingsaanbod aan meer- en hoogbegaafde leerlingen. Maar wat levert deze manier van samenwerken nu op volgens de betrokken studenten en samenwerkingsverbanden?

In oktober 2021 is een combinatie van PO en V(S)O samenwerkingsverbanden gestart met een deel van de RITHA-opleiding, te weten PPO Rotterdam en Koers VO. Deze groep heeft een unieke samenstelling waarin het onderwijs in de regio Rotterdam breed wordt vertegenwoordigd: naast het basisonderwijs en voortgezet onderwijs, is ook het speciaal basisonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs vertegenwoordigd. Leerkrachten en zorgprofessionals werken hier samen aan deskundigheidsbevordering op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. Uitgangspunt hierbij is het, vanuit een wetenschappelijke insteek, aansluiten bij de ontwikkelingsbehoefte van de doelgroep en het creëren van een passend en doorlopend onderwijsaanbod. Hierbij staat kennisontwikkeling, verbinding leggen met elkaar en het uitwisselen van best-practices centraal. 

Verbindend reflecteren

Volgens Jeroen Naaktgeboren, kartrekker vanuit PPO Rotterdam en ECHA Specialist, gaat het om een fijne, enthousiaste, actieve groep die in de startblokken staat om de ervaringen vanuit de opleiding in de praktijk te brengen. Jeroen geeft aan dat de opleiding meer is dan het lezen van wetenschappelijke literatuur en het toepassen van de opgedane kennis in de praktijk. Juist het gezamenlijk reflecteren en de versteviging van de connectie tussen het basis- en voortgezet onderwijs - het elkaar opnieuw vinden – vormt voor hem de meerwaarde van dit in-company traject. Dit is volgens Jeroen terug te zien in verschillende initiatieven op het gebied van samenwerking tussen VO en V(S)O, de ontwikkeling van peergroups en schoolbrede talentontwikkeling. 

Blended onderwijs

De blended opzet van de opleiding maakt het mogelijk voor deelnemers om elkaar zowel fysiek te ontmoeten tijdens de meerdaagse seminars als online in de digitale leeromgeving. Digitale interactie, in de vorm van asynchrone discussiefora en live webinars, maken het mogelijk om in de drukte van de dagelijkse werkzaamheden tijd te vinden om met elkaar kennis en ervaringen uit te wisselen. Goed ingelezen in een stevig aanbod aan wetenschappelijke literatuur wisselen deelnemers in de discussiefora van gedachte over verschillende theorieën en - vooral - de implicaties hiervan voor de praktijk.

Vertaalslag naar de praktijk

De meerwaarde van een in-company traject komt duidelijk naar voren in de inhoudelijke discussies die worden aangegaan vanuit de verschillende invalshoeken, contexten en praktijkervaringen. Blikvelden worden hierdoor verruimd en er wordt écht van elkaar geleerd. Nieuwe praktijkinzichten in combinatie met de opgedane kennis leiden tot mooie en goed gefundeerde uitwerkingen van praktijkopdrachten. Door het samenbrengen van wetenschap, bevlogenheid én expertise van de professionals ontstaat er een chemie die meegenomen kan worden naar de onderwijspraktijk, ook na afronding van de opleiding!

Op maat

De samenwerking tussen RITHA en Edux heeft geleid tot een op maat aanbod op het gebied van hoogbegaafdheid: afhankelijk van wat de stand van zaken is in de regio, kan het aanbod van de RITHA opleiding worden aangepast. Maatwerk in de vorm van inhoudelijke modules, mogelijkheden tot het volgen van de gehele opleiding en aanvullende bijeenkomsten in de regio zelf behoren tot de mogelijkheden. Voorafgaand, tijdens én na de opleiding vindt er afstemming plaats tussen RITHA, Edux en de kartrekkers uit het samenwerkingsverband die hun medewerkers de mogelijkheid bieden aan de opleiding deel te nemen. Deze kartrekkers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de seminars en met hen wordt tussentijds afgestemd over de voortgang van het traject. Hierdoor kan er optimaal ingespeeld worden op de behoeften van en de unieke situatie binnen desbetreffend samenwerkingsverband. Door de betrokkenheid van de kartrekkers van een in-company traject, die in contact blijven met de opgeleide groep professionals na afloop van de opleiding, wordt er gezorgd voor borging van de opgedane kennis en vaardigheden en de mijlpalen die tijdens de opleiding bereikt zijn in de praktijk. Kortom, de ontwikkeling van zowel professional als organisatie stopt niet na afronding van de opleiding, maar wordt juist versterkt en in gang gezet. 

RITHA Practitioner

In samenwerking met EDUX volgden medewerkers van PPO Rotterdam Blok 1: Lesgeven en begeleiden (12 weken) Radboud International Training on High Ability (RITHA). 

Training hoogbegaafdheid (RITHA) 

Contact

Heb je een vraag? Of heb je interesse in Incompany maatwerk? Wij helpen je graag verder!
We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag (8.30 - 17.00 uur). E: rcsw [at] ru.nl (rcsw[at]ru[dot]nl)rcsw [at] ru.nl ( )T: (024) 361 61 63