Loes Swinkels over de RITHA opleiding

Loes Swinkels
Er is zoveel onderzoek gedaan naar wat werkt in het onderwijs, en het is zonde om die kennis niet bewuster toe te passen
Naam
Loes Swinkels
Huidige functie
Orthopedagoog bij Stichting Prodas

Hoe kunnen we wetenschappelijke inzichten effectief vertalen naar de onderwijspraktijk? Loes Swinkels, orthopedagoog bij Stichting Prodas, vond in de RITHA Practitioner opleiding de perfecte combinatie van academische verdieping en praktische toepasbaarheid. Haar passie voor onderwijs en haar betrokkenheid bij voltijd hoogbegaafdheidsonderwijs brachten haar tot deze opleiding, waarmee ze haar kennis wist te verdiepen en direct toepasbare resultaten behaalde.

Van praktijk naar academische verdieping 

Loes Swinkels werkt als orthopedagoog in het primair onderwijs en heeft een grote passie voor onderwijsontwikkeling. Binnen haar schoolbestuur is ze verbonden aan de Leo-afdeling in Deurne, waar voltijd hoogbegaafdheidsonderwijs wordt aangeboden aan 90 leerlingen. 

"Drie jaar geleden begon ik met praktijk- en literatuuronderzoek naar effectief onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen binnen de context van inclusief onderwijs. Dit onderzoek gaf me nieuwe inzichten en liet me inzien dat ik nóg meer wilde weten. Ik zocht naar een opleiding die de brug kon slaan tussen wetenschap en praktijk en vond die in de RITHA Practitioner opleiding." 

 

Een inspirerende en veelzijdige leerervaring 

"De verscheidenheid binnen de opleiding heb ik als ontzettend waardevol ervaren. In Blok 1 werd ik ondergedompeld in theorie en modellen. Door mijn visie op stellingen te onderbouwen, merkte ik dat mijn kennis verdiepte en meer eigen werd. In Blok 2 kon ik de theorie direct vertalen naar een praktisch product, wat voor mij de ultieme manier van leren bleek te zijn." 

Deze manier van werken hielp Loes om haar inzichten direct toe te passen. "In Blok 3 deed ik veldonderzoek op mijn werkplek, waarbij ik materiaal ontwikkelde voor psycho-educatie aan leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid en dyslexie. Inmiddels heb ik dit bij drie leerlingen kunnen toepassen en zie ik de impact in de praktijk." 

 

Wetenschap en praktijk verbinden 

Wat Loes bijzonder waardeerde aan de opleiding, was de nauwe betrokkenheid van de docenten bij zowel de wetenschap als de onderwijspraktijk. "Ze brengen de theorie op een inspirerende manier en zorgen voor voldoende ruimte om praktijksituaties te delen. Dit maakte de opleiding niet alleen academisch uitdagend, maar ook direct toepasbaar in mijn werk." 

Bovendien heeft de opleiding haar perspectief als orthopedagoog verdiept. "Na tien jaar in het vak was het even wennen om weer academisch te denken, maar ik merk dat ik nu kritischer ben op wat we in de praktijk doen. Er is zoveel onderzoek gedaan naar wat werkt in het onderwijs, en het is zonde om die kennis niet bewuster toe te passen." 

 

Wat ik anderen wil meegeven 

Loes moedigt anderen aan om zich te laten onderdompelen in de wereld van hoogbegaafdheid. "Laat je onderdompelen en beleef de wereld van hoogbegaafdheid écht. De opleiding geeft je niet alleen academische kennis, maar ook praktische tools om direct verschil te maken in de onderwijspraktijk." 

Wil jij net als Loes je verder ontwikkelen in hoogbegaafdheid? Bekijk ons volledige aanbod en ontdek welke opleiding bij jou past! 

Bekijk het volledige aanbod