Loubna Tahayekt over de ECHA Practitioner & Specialist opleiding

Loubna
Af en toe knijp ik mezelf in mijn arm als ik zie hoe de ruimte wordt gepakt om passend onderwijs te realiseren.
Loubna Tahayekt
HB coördinator, trainer, en HB ambassadeur

Loubna Tahayekt is een bevlogen onderwijsprofessional met een indrukwekkende staat van dienst. Al 26 jaar zet zij zich met hart en ziel in voor kansengelijkheid en talentontwikkeling binnen het onderwijs. Haar loopbaan leest als een mozaïek van functies, perspectieven en vernieuwende initiatieven, met hoogbegaafdheid (HB) als constante factor.

Ze begon als docent Engels, na verloop docent Textiel, in het voortgezet onderwijs en maakte een uitstap naar het primair onderwijs. Inmiddels combineert ze verschillende rollen: als HB-coördinator bij Agora Xplore, als trainer bij Stichting de Transformatieve School, en HB ambassadeur bij het SWV Amsterdam Diemen. Ook als zelfstandig trainer en beleidsadviseur op het gebied van HB deelt ze haar expertise met besturen, scholen, leraren, ouders en leerlingen. Die brede ervaring heeft haar kijk op onderwijs gevormd: systemisch, mensgericht en altijd denkend vanuit mogelijkheden.

Op Agora Xplore begeleidt Loubna leerlingen met een (uitzonderlijk) hoog ontwikkelingspotentieel. Voor haar valt daar alles samen wat ze belangrijk vindt in onderwijs. “Hier komen veel dingen die ik belangrijk en leuk vindt samen en sluit de visie mooi aan op hoe ik onderwijs zie en begrijp,” vertelt ze. En dan voegt ze eraan toe:

“Af en toe knijp ik mezelf in mijn arm als ik zie hoe, binnen het reguliere systeem, juist wel de ruimte wordt gepakt om passend onderwijs te realiseren.”

In 2023 besloot Loubna haar kennis verder te verdiepen door de ECHA Practitioner & Specialist opleiding te volgen. “Mijn inspiratie om de opleiding te gaan volgen is ontstaan n.a.v. gesprekken die ik moest voeren met professionals in het onderwijswerkveld,” vertelt ze. “In de eerste instantie met betrekking tot mijn eigen kinderen en later ook kinderen waar ik les aan gaf.” Ze had al veel kennis opgedaan, maar miste de wetenschappelijke onderbouwing.

De opleiding bleek precies de verdieping te bieden die ze zocht. “De bijeenkomsten waren heel inspirerend en voedend,” zegt ze, en ze waardeerde vooral de diversiteit aan invalshoeken. “Zoals het ook onze kinderen en leerlingen in het onderwijs vergaat, past de één werk- en denkwijze van een docent beter dan de ander. Dat heb ik als cadeautje ervaren.”

Wat haar bijzonder aansprak, was de combinatie van theorie en praktijk. “In mijn huidige werk pas ik de wetenschappelijke theorie toe die ik heb geleerd op de opleiding,” legt ze uit. De theoretische inzichten rondom Leerlingen met een hoog ontwikkelingspotentieel linkt zij bijvoorbeeld met de Inclusieve Didactiek bouwsteen van het Transformatief Handelen model van Iliass el Hadioui. Zij gebruikt deze kennis als Trainer bij het verbetercultuur- en professionaliseringsprogrammade Transformatieve School, zodat ook deze leerlingen een passend aanbod krijgen in de klas. “Voor leerlingen met een hoog ontwikkelingspotentieel is het van groot belang dat docenten bewust van zijn van de positieve impact die zij kunnen hebben, als zij o.a. inzetten op de Inclusieve Didactiek voor deze leerlingen.”

Op de opleiding was er aandacht voor het herkennen van een hoog ontwikkelingspotentieel, o.a. bij meisjes en Leerlingen met een bi-culturele achtergrond — een groep die vaak onder de radar blijft door vooroordelen of een gebrek aan kennis. Door deze verdieping kreeg Loubna aanknopingspunten om op meerdere niveaus impact te kunnen maken: in de klas, binnen teams en zelfs op beleidsniveau. Vooral de inzichten rondom Inclusieve Didactiek, dat een bouwsteen is binnen het Transformatief Handelen model van Iliass el Hadioui, past ze nu dagelijks toe in haar werk. “Voor leerlingen met een bi-culturele achtergrond en HB is het van groot belang dat docenten hier bewust van zijn en er passend mee omgaan.”

“Positief verrast was ik door de ruimte voor persoonlijke ontwikkeling in combinatie met de professionele,” zegt ze. De opleiding bood niet alleen inhoudelijke verdieping, maar ook een kans om te reflecteren en te groeien. “Het wetenschappelijke aspect vond ik het meest interessante, en het contact met gelijkgestemden en de docenten was heel waardevol.”

Voor Loubna was het traject meer dan een studie: het was een bevestiging en versterking van wat ze al intuïtief wist en voelde.

Als ze terugkijkt op de opleiding, is één van de vragen die haar bijblijft: “Welke docent heeft jou geïnspireerd of het verschil gemaakt?” Die vraag komt regelmatig terug in trainingen. “Vaak gaat dit over de basisschool of middelbare schooltijd. Ik kan met recht zeggen dat er aan die ene persoon nu nog een paar docenten toegevoegd kunnen worden.”

De quote van Al-Ghazali die ze graag aanhaalt, vat haar visie prachtig samen: “Knowledge exists potentially in the human soul, like the seed in the soil; by learning the potential becomes actual.”

Wil jij net als Loubna je verder ontwikkelen in hoogbegaafdheid? Bekijk ons aanbod en ontdek welke opleiding bij jou past!

RITHA OPLEIDING

 

Loubna