Van praktijkervaring naar wetenschappelijke verdieping
Nick Brackeva is al meer dan 15 jaar actief in het onderwijs, zowel als leerkracht, coördinator en schoolontwikkelaar. Door de verschillende rollen die hij heeft vervuld, kent hij het Vlaamse onderwijslandschap door en door. Zijn werk met hoogbegaafde leerlingen en hun ouders maakte hem bewust van de uitdagingen en vooroordelen waarmee deze doelgroep te maken krijgt.
"Om mijn werk niet met de natte vinger te doen, maar wetenschappelijk onderbouwd, ben ik op zoek gegaan naar de juiste kennis. Op school botsten we steeds tegen dezelfde obstakels: vooroordelen, ongefundeerde veralgemeningen en een gebrek aan brede kennis over hoogbegaafdheid. Na de postgraduaat Hoogbegaafdheid aan de PXL Hogeschool Hasselt, was mijn leerhonger nog niet gestild en ontdekte ik de RITHA Practitioner opleiding."
Een uitdagende, maar waardevolle leerervaring
"Toegegeven: dit was de moeilijkste opleiding die ik ooit heb gevolgd. Ik moest me aanpassen aan de universitaire verwachtingen op het gebied van verslaggeving en onderzoek. Het examen van Blok 1 moest ik zelfs een tweede keer maken, maar dankzij de ondersteuning van de docenten en hun snelle en heldere feedback, slaagde ik alsnog."
De opleiding gaf Nick niet alleen theoretische kennis, maar ook praktische tools om deze kennis toe te passen. "Ik heb geleerd om vanaf de schouders van grote namen naar de doelgroep te kijken en vervolgens de vertaalslag te maken naar de klasvloer. Tijdens een schooloverleg over een uitzonderlijk hoogbegaafde leerling in mijn praktijk kon ik direct duidelijke kaders geven aan de klasjuf en concreet materiaal aanreiken dat meteen inzetbaar was in de klas, zonder veel extra tijd te vragen."
Van fundamentele basis tot specialisatie
De RITHA Practitioner opleiding is opgebouwd uit drie blokken. "Blok 1 gaf ons allemaal een stevige basis, de lat waar iedereen overheen moest om een gemeenschappelijke taal te creëren. In Blok 2 kon ik me verdiepen in mijn specifieke interesse: de sociaal-emotionele ontwikkeling van hoogbegaafden. Blok 3 bracht alles samen en hielp me bepalen welke RITHA practitioner ik wilde zijn."
De academische en praktijkgerichte aanpak van de docenten maakte de opleiding toegankelijk, ondanks het hoge niveau. "De docenten hadden aanzien, maar deden niet uit de hoogte. Ze maakten het onderwerp begrijpelijk en praktisch toepasbaar, soms met een uitstapje naar de literatuur. Het groepsgevoel was sterk – iedereen had hetzelfde doel: het onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen beter maken. Onze appgroep is nog steeds actief!"
Wat ik anderen wil meegeven
Nick benadrukt dat de opleiding meer is dan alleen theorie. "Het is een serieuze academische opleiding waarin je leert omgaan met wetenschappelijk onderzoek en deze kennis onderbouwd kunt vertalen naar de praktijk."
"Het Vlaamse en Nederlandse onderwijs zoeken beiden naar de juiste structuren om hoogbegaafde leerlingen optimaal te ondersteunen. We kunnen niet alleen van elkaar leren, maar ook samen leren. Daar wil ik me voor inzetten!"
Wil jij net als Nick je verder ontwikkelen in hoogbegaafdheid? Bekijk ons volledige aanbod en ontdek welke opleiding bij jou past!