"In 2017 heb ik het RITHA-programma helpen ontwikkelen. Ik ben RITHA-docent en heb ook lesgegeven in de VS. Tijdens het lesgeven stel ik mezelf altijd de vraag stel: wat kan ik mijn studenten nog meer bieden? Ik denk dat RITHA een aantal unieke kenmerken heeft.
Ten eerste bevat RITHA, net als veel professionele ontwikkelingsprogramma's, bevat RITHA de nieuwste wetenschappelijke kennis en bruikbare evidence-based praktijken op het gebied van hoogbegaafd onderwijs. Ik werk graag met onze RITHA-studenten om concepten te verkennen en ideeën uit te wisselen. Ten tweede gebruikt RITHA een blended learning model, waardoor we onderwijsprofessionals in verschillende landen kunnen bereiken. Dit blended learning model werd zorgvuldig geëvalueerd door hoofdopleider van RITHA Lianne Hoogeveen en ik, en het resultaat werd gepubliceerd in het tijdschrift Evaluation and Program Planning in 2022. Met andere woorden, RITHA zelf is ook een op wetenschap gebaseerd programma. Tot slot, RITHA is ontworpen voor deelnemers met verschillende achtergronden - van leerkrachten tot counselors, psychologen tot bestuurders, maatschappelijk werkers tot ouders en nog veel meer. Het is ook heel praktijkgericht. In RITHA benadrukken we dat het belangrijk is dat RITHA-studenten de RITHA-kennis implementeren in de verschillende contexten van hoogbegaafdheidsonderwijs en het eindproduct gebruiken om een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de wereld van hoogbegaafdheidsonderwijs, -zorg en -beleid.
Mijn levenslange passie is het ontdekken van best practices om zeer capabele, jonge leerlingen te helpen door hun talenten te ontwikkelen en hen te helpen positieve sociale en emotionele interacties te ervaren. Om deze doelen te bereiken, werk ik wereldwijd samen met leerkrachten, ouders, psychologen en onderzoekers en leer ik veel van hen. Werken met RITHA vanuit een andere tijdzone is niet altijd gemakkelijk. Mijn RITHA-ervaring is echter lonend als ik RITHA-studenten hun perspectief zie veranderen en een invloedrijke rol zie spelen in de lokale gemeenschap voor leerlingen met (kenmerken van) hoogbegaafdheid."