"Ik ontmoet elke dag kinderen met (kenmerken van) hoogbegaafdheid. Als kleuterpsycholoog die op de kleuterschool werkt, zie ik de uitdagingen waarmee deze kinderen, hun leerkrachten en hun ouders worden geconfronteerd in het reguliere onderwijssysteem. En ik zie ook de noodzaak om hen een andere aanpak te bieden. Dit is wat mij motiveerde om het RITHA-programma te starten.
Wat dit programma specifiek maakt, is een solide, wetenschappelijk onderbouwde theoretische basis en leren hoe je deze bevindingen in de praktijk kunt toepassen. Ook de mogelijkheid om te leren van topexperts op het gebied van hoogbegaafdheidsonderwijs. Ik wil ook de voortdurende ondersteuning van leerkrachten door middel van positieve begeleiding en de verbinding met een netwerk van internationale experts op het gebied van hoogbegaafdheid benadrukken, wat geweldige mogelijkheden voor samenwerking biedt.
Door deel te nemen aan het RITHA-programma heb ik verschillende belangrijke vaardigheden verworven: hoe je kinderen met (kenmerken van) hoogbegaafdheid identificeert, hoe je verschillende programma's en werkvormen met deze kinderen ontwerpt, implementeert en evalueert. Ik heb ook een beter begrip gekregen van creativiteit en hoe die aan te moedigen in verschillende omgevingen en systemen, en ik heb mijn vaardigheden vergroot op het gebied van werken met ouders van kinderen met (kenmerken van) hoogbegaafdheid."