Dit programma daagt de typische ontwikkelingsbenaderingen uit door middel van verschillende perspectieven in zowel de academische wereld als de praktijk. Het tweeledige karakter van het programma, waarbij de trainees vier dagen per week werken en op vrijdag het academische programma bijwonen, biedt de trainees de kans om zowel de academische wereld als de praktijk te combineren en helpt zo deze kloof te overbruggen. De trainees brengen zinvolle gesprekken op organisatieniveau op gang en de meeste organisaties werken aan de uitdaging van de nieuwe ontwikkelingsaanpak.
De modules behandelen kritische ontwikkelingsonderwerpen die kritische denkers in organisaties creëren.
De internationale ervaring in het klaslokaal biedt de Keniaanse en andere in Afrika gevestigde trainees een geweldige mogelijkheid om te netwerken door de interactie met trainees uit verschillende landen en van verschillende organisaties. Het programma is zo gestructureerd dat 75% van het leren virtueel gebeurt en 25% face-to-face. De mogelijkheid voor de trainees om elkaar te ontmoeten tijdens de face-to-face sessies heeft het netwerken bevorderd en het denken en de algemene benadering van werk, carrière en persoonlijk leven verrijkt. De netwerken die zo ontstaan zijn zowel op professioneel als op persoonlijk niveau nuttig.
We vinden ook dat de opzet van het programma in vier modules onze trainees een veelzijdige combinatie van kennis, vaardigheden en houding biedt. De modules behandelen kritische ontwikkelingsonderwerpen die kritische denkers in organisaties creëren. Bovendien is het programma leergericht, met een praktische aanpak in de colleges. Door de trainees in het middelpunt van de training te plaatsen, krijgen ze de kans om zichzelf te vormen tot de change agents die AMID wil creëren. De integratie van theorie en praktijk komt tot uiting in schriftelijke opdrachten die geïntegreerd zijn met het werk dat de trainees in hun organisaties doen en met actuele wereldwijde ontwikkelingsuitdagingen.
We vinden de leeromgeving van AMID erg waardevol voor onze trainees die graag verschillende benaderingen in het leven willen leren kennen. In het programma is een zeer praktische ondersteuningsstructuur voor persoonlijke ontwikkeling geïntegreerd die onze stagiairs helpt persoonlijke en carrièredoelen te ontwikkelen. De peer-to-peer groepen helpen ook bij het creëren van een psychosociaal ondersteuningssysteem voor hen tijdens het AMID-jaar en daarna.
De opzet van het programma in vier modules biedt onze trainees een veelzijdige combinatie van kennis, vaardigheden en houding.
Aan het einde van dit AMID-jaar zal IDS zijn derde AMID Young Professional cohort afstuderen. Terugkijkend is het een verfrissende ervaring geweest waarin we ons netwerk hebben uitgebreid door samen te werken met een reeks internationale en lokale organisaties waarmee we samenwerken om dit programma uit te voeren. Door deze geweldige partnerschappen maken we nu allemaal deel uit van een wereldwijd multidisciplinair netwerk van overheidsinstellingen, bedrijven, NGO-stichtingen en kennisinstituten die deel uitmaken van de AMID-gemeenschap.
Blik op de toekomst
Deelname aan AMID Young Professional past goed binnen de missie van het instituut dat zich richt op 'het genereren van kennis over ontwikkeling, het bevorderen van debat en het aanmoedigen van het gebruik van onderzoeksresultaten in postdoctoraal onderwijs en training en in het vormgeven van de groei van ontwikkelingsdenken, -theorie en -praktijk met bijzondere aandacht voor Afrika'.
Onze ervaring in deze samenwerking is een grote stap in het bereiken van de gewenste groei en het creëren van impact voor trainees die werkzaam zijn op het gebied van ontwikkeling. We kijken uit naar een toekomst waarin IDS zijn rol als centre of excellence in Afrika zal consolideren door een rijke opleiding en praktische ervaring aan te bieden aan jonge professionals die actief zijn op het gebied van ontwikkeling en verandering.