OneRoom: de lesruimte die fysiek en online écht samenbrengt

Een taalcursus waarbij je zelf kunt kiezen vanaf welke locatie je deelneemt: op de campus of online. In beide gevallen volg je precies dezelfde les en heb je evenveel interactie met de docent en andere cursisten. Met onze nieuwe OneRoom kan het! Deze lesruimte is ingericht met geavanceerde technologie, die speciaal ontwikkeld is om tegelijkertijd aan deelnemers op locatie én online les te geven. We vroegen Kasper Maes, innovator bij In’to, wat er zo bijzonder is aan deze ruimte en hoe deze verschilt van de hybride lessystemen die tot op heden veel gebruikt worden.

Technologisch hoogstandje

Bij ‘hybride onderwijs’ denk je misschien aan een les die op locatie gegeven wordt, en waarbij deelnemers online via een videocall mee kunnen kijken en luisteren. Echt meedoen is er dan meestal niet bij, als je online deelneemt. Onderwijs in de OneRoom is echter een totaal andere ervaring, legt Kasper uit: “De techniek zorgt ervoor dat het net is alsof online deelnemers er in het lokaal zelf bij zijn. Ik noem het ook wel next-gen hybrid. Zowel de technische installatie in de ruimte zelf als de software zijn speciaal voor deze manier van lesgeven ontwikkeld. Of je nu aanwezig bent in het lokaal of via je computer vanuit waar dan ook, de OneRoom zorgt ervoor dat iedereen dezelfde leerervaring heeft.”

“Dankzij acht camera’s, zes grote schermen en de modernste geluidstechniek zijn alle deelnemers optimaal zichtbaar en hoorbaar. Zo is er veel interactie mogelijk en word je als online deelnemer net zo goed betrokken bij de les als wanneer je fysiek aanwezig bent.”

Foto van les in de OneRoom lesruimte op de Radboud Campus
Les in de OneRoom op de Radboud Campus

Interactieve werkvormen

Zo’n gloednieuw systeem vraagt natuurlijk ook om docenten die weten hoe ze alle mogelijkheden optimaal kunnen benutten om elke cursist de beste leerervaring te geven. Kasper: “Onze docenten worden speciaal getraind om in deze hightech ruimte les te geven. Niet alleen leren ze met de techniek om te gaan, ook hebben we nieuwe werkvormen ontwikkeld. Zo kunnen cursisten online en op locatie bijvoorbeeld via hun smartphone samen aan opdrachten werken.”

Foto van les in de OneRoom lesruimte op de Radboud Campus
De ruimte gezien vanaf de andere kant

Kies zelf je locatie

Wat zijn nu eigenlijk de voordelen van zo’n hypermoderne lesruimte? En hoe gaat het in zijn werk? Kasper: “Met deze nieuwe ruimte willen we onze cursisten meer flexibiliteit bieden. Voor de ene persoon is het ideaal om lekker vanuit huis mee te doen met een cursus, terwijl een ander het prettiger vindt om fysiek aanwezig te zijn in de les. Met de OneRoom kunnen we beide bieden in één en dezelfde cursus.”

"Met deze lesruimte kunnen we onze cursisten meer flexibiliteit bieden"

Voor aanvang van de cursus wordt de voorkeur van alle deelnemers geïnventariseerd. “Zo kunnen we vast inschatten of het aantal deelnemers online en op locatie een beetje in balans is. Maar mocht je normaal gesproken de les op locatie bijwonen en lukt dat een keer niet, dan kun je gewoon alsnog online meedoen.”

Foto van les in de OneRoom lesruimte op de Radboud Campus

Innovatie op zijn best

Het is best bijzonder dat de Radboud Universiteit nu, dankzij In’to Languages, over deze hightech lesruimte beschikt. “Er zijn in Nederland weinig universiteiten die iets vergelijkbaars hebben. We vinden het als In’to Languages belangrijk om te blijven vernieuwen en soms te experimenteren. Zo werken we ook aan bijvoorbeeld de modernisering van de digitale leeromgeving, de ontwikkeling van een e-learning NT2 en het implementeren van AI. Innoveren geeft energie en maakt ons klaar voor de toekomst.”

Geschreven door
K.J.J. Maes (Kasper) MA
K.J.J. Maes (Kasper) MA
Kasper Maes studeerde Duitse Taal en Cultuur en Filosofie aan de Radboud Universiteit. Hij werkt al 13 jaar bij In’to Languages, waar hij lange tijd de functie van Coördinator Vreemde Talen en Senior trainer Duits vervulde. Sinds 2020 (de overgang naar online les als gevolg van corona), is zijn focus binnen In’to Languages steeds meer op innovatie komen te liggen. Tegenwoordig richt hij zich als innovator volledig op het samen met collega’s in gang zetten van mooie nieuwe projecten om ons onderwijs te vernieuwen en verbeteren.